Rudolph Strickwold: 'We zetten mensen in hun kracht in plaats van een "zielig verhaal" te brengen'

Hulphond-Rudolph-Strickwold_705x220.jpgdinsdag 22 januari 2019 17:21

Woensdag 30 januari is Logeion te gast bij Hulphond Nederland en directeur Marketing & Commercie Rudolph Strickwold, dé Communicatieman van 2018. De jury verkoos Strickwold tijdens C-DAY18 tot winnaar vanwege zijn uitmuntende persoonlijke communicatie, wat misschien wel zijn sterkste kracht is. Benieuwd hoe hij deze kracht dagelijks inzet voor Hulphond Nederland of hoe hij met een campagne de stichting weer financieel gezond heeft kregen of wat de titel Communicatieman van 2018 hem heeft gebracht?

Door de redactie

Hulphond Nederland was tien jaar geleden op een haar na failliet. Wat zijn de belangrijkste stappen geweest om dit faillissement af te wenden en er weer een succesvolle stichting van te maken?
"We hebben bijna alles gedaan wat je je maar kunt bedenken", lacht Rudolph. "Laat ik er een paar noemen. Als eerste hebben we gewerkt aan een grotere bekendheid van de stichting en het nut en de relevantie van ons werk laten zien. We hebben actief de landelijke media opgezocht en nadrukkelijk social media ingezet, iets waar in die tijd maar weinig goede doelen gebruik van maakten. We hadden weinig tijd en geen geld. Door de inzet van social media konden we snel en zonder kosten een grote groep mensen bereiken. Dit heeft ertoe geleid dat veel particulieren en bedrijven ons wilden steunen. Ook heb ik ervoor gekozen om met de stichting een nieuwe weg in te slaan. Een nieuw logo, andere positionering, nieuwe waarden en normen… We vonden onszelf als het ware opnieuw uit. Dit hebben we met de hulp en steun van velen en zonder kosten kunnen realiseren."

Je bedacht de campagne SUPERTEAMS, hoe belangrijk waren stakeholders in dit proces?
"Voor ons als goede doelenorganisatie zijn betrokken stakeholders een absolute must. Deze campagne staat voor de mensen en hun hulphonden die onder onze begeleiding dagelijks barrières overwinnen en topprestaties neerzetten. Dit zijn met recht Superteams! In het eerste jaar van de campagne zijn we mensen het 'waarom' gaan uitleggen. Onze hoofdboodschap is dat wij niet alleen veel verstand hebben van honden maar juist ook van mensen. Om echt te kunnen helpen, moet je immers precies weten wat iemand nodig heeft. Daarom zorgen wij voor begeleiding door deskundige trainers en therapeuten. In het tweede jaar van de campagne delen we vooral de mooie verhalen en positieve voorbeelden van onze Superteams. We zetten mensen in hun kracht in plaats van een "zielig verhaal" te brengen, hoe triest de aanleiding voor de aanvraag voor een hulphond vaak ook is."

En hoe betrok je ze in het proces?
"We zijn op evenementen shawls met de tekst SUPERTEAMS gaan uitdelen aan onze brede groep van stakeholders en hebben iedereen die ons steunt aangesproken als supporter van onze SUPERTEAMS. De campagne is ingezet om stakeholders aan te moedigen in beweging te komen voor Hulphond Nederland. Mensen vinden het fijn onderdeel te zijn van een mooi verhaal en succes. Met onze campagne is dat meer dan gelukt. Het werd een jaar waarin wij de meeste nieuwe donateurs mochten verwelkomen en de hoogste inkomsten met een fondsenwervend evenement hebben behaald. Hiermee hebben we bijna 1.000 mensen in dat jaar kunnen helpen."

Wat is de belangrijkste (communicatie)les die je hebt geleerd tijdens dit proces?
"Dat transparantie in je communicatie bij een goede doelenorganisatie nog veel relevanter is dan ik ooit had vermoed vanuit mijn ervaring in het internationale bedrijfsleven. Hulphond Nederland heeft als het ware een grote schil om haar heen, wat ik ook wel eens ons 'ecosysteem' noem. In deze schil zijn wij dagelijks in contact met een brede groep van stakeholders zoals, cliënten, vrijwilligers, donateurs, zakelijke sponsors, scholen, universiteiten, gemeenten, overheid, landelijke media en nu mis ik er beslist nog een aantal. Dit vraagt ons om zeer kritisch te kijken naar onze communicatie-uitingen per doelgroep. Wij ontlenen ons bestaan aan deze stakeholders en dit betekent dat je zeer transparant bent over je inkomsten, uitgaven en de concrete doelen die je realiseert."

Door de campagne SUPERTEAMS viel je op in ons vak, werd je voorgedragen als kandidaat voor de verkiezing van Communicatieman/vrouw van het Jaar en stond als finalist op C-DAY18 te pitchen op het hoofdpodium. Hoe heb je dit ervaren?
"C-DAY18 is voor mij een dag geworden om nooit meer te vergeten. En niet alleen omdat ik de titel Communicatieman van 2018 heb gewonnen. Het was ontzettend interessant en plezierig om met zoveel vakgenoten bij elkaar te zijn en ervaringen te kunnen delen. Ik heb veel nieuwe mensen ontmoet waar ik nu nog steeds mee in contact ben. Mensen die bijdragen een nieuwe inzichten en mij inspireren."

Was je verrast toen je aan het eind van C-DAY18 de prijs won?
"De verrassing begon al eerder. Ik begon aan deze verkiezing met veel mensen en dan blijf je op een bepaald moment over met de laatste tien. Vervolgens de laatste vijf en na de voorlaatste juryronde kreeg ik een telefoontje van de voorzitter dat ik bij de laatste drie kandidaten hoorde. Toen ik zover kwam, maakte dat een enorm enthousiasme en strijdlust in mij los. Nu wilde ik dan ook echt alleen nog gaan voor de winst. Eenmaal op het podium zie je de presentaties van je collega-finalisten en is het wachten op de einduitslag. Op zo'n moment is alles mogelijk en ben je door een gezonde dosis spanning even helemaal nergens meer zeker van. Toen ik uiteindelijk mijn naam hoorde, ontstond er een totale euforie in mij. Dat gevoel kan ik op elk moment van de dag nog terughalen. Dat is zo heerlijk!"

Wat heeft de titel 'Communicatieman van 2018' je het afgelopen jaar gebracht?
"Het heeft mij teveel gebracht om hier allemaal te kunnen noemen. Maar als ik een van de belangrijkste mag noemen, dan is dat toch wel dat ik mee mag bouwen aan Logeion. Ik ben voor een jaar toegetreden tot het bestuur. Het is geweldig om met professionele mensen te werken die verandering omarmen. Niet om anders te willen zijn, maar om ons als vereniging constant te blijven verbeteren en ontwikkelen. Dit zijn we verplicht aan onze leden en ons vak."

Met deze titel ben je nu ook bekend bij veel van onze leden en die willen ook meer van jou en Hulphond Nederland weten. We zijn daarom blij dat we volgende week te gast mogen zijn bij het opleidingscentrum in Herpen. Wat gebeurt daar zoal?
"Op ons opleidingscentrum staat ons doel heel dichtbij. Overal lopen hulphonden en zie je mensen aan het werk de honden te trainen. Dit zijn de honden die de eerste fase van gemiddeld 14 maanden socialisering bij onze gastgezinnen goed hebben afgerond. Bij ons starten ze aan het laatste deel van hun opleiding en leren ze tot wel 70 vaardigheden om iemand met een fysiek of geestelijke zorgvraag te helpen. We hebben op onze locatie een hoog 'aaibaarheidsgehalte' wat dat betreft. En aan de andere kant zijn wij een professionele organisatie die op een zakelijke en warme wijze haar business runt. Alle medewerkers hebben net als in het commerciële bedrijfsleven targets en KPI’s. Vergis je niet in de uitdaging om jaarlijks 7 miljoen euro uit de markt te halen en 1.000 mensen te helpen. Ik denk dat de mensen verrast zullen zijn over de omvang en impact van onze organisatie wanneer ze ons bezoeken op 31 januari. Ik ga mijn best doen voor een inspirerende middag en natuurlijk maken we ook tijd om te laten zien wat onze honden allemaal kunnen en hoe we ze dit leren."

Tot slot, Hulphond Nederland is weer helemaal terug, wat is het volgende doel?
"In de toekomst willen wij vanuit onze bestaande dienstverlening meer doelgroepen gaan helpen die baat kunnen hebben bij de inzet van onze hulphonden. Het is mijn doel om Hulphond Nederland en mijzelf als communicatieprofessional te blijven ontwikkelen. Ons vak staat nooit stil en het is van het uiterste belang om in onszelf te blijven investeren. Ik ben er trots op om onderdeel van Logeion te zijn, die hier een hele mooie bijdrage aan levert."

Wil jij graag een kijkje nemen bij het opleidingscentrum van Hulphond Nederland in Herpen? En je laten inspireren door Rudolph Strickwold? Meld je dan hier aan! 
Wie wordt de opvolger van Rudolph en wordt Communicatieman/vrouw van 2019? Je kunt weer kandidaten voordragen! www.cday.nl

« Terug

Reacties op 'Rudolph Strickwold: 'We zetten mensen in hun kracht in plaats van een "zielig verhaal" te brengen''

Geen berichten gevonden

Log in om te kunnen reageren op nieuwsberichten.