Reputatiemanagement: 'Vanuit je purpose en strategie als organisatie de juiste dingen doen'

Tekstballon van personen 705x220.jpgdinsdag 11 december 2018 10:12

Prof. dr. Cees van Riel is expert op het gebied van reputatiedynamiek van organisaties. Van zijn grote kennis en jarenlange ervaring kan je profiteren tijdens het CommunicatieCollege 'De impact van reputatiemanagement op een succesvolle organisatie' op 18 december. Wat kunnen we van Van Riel verwachten? We vragen het Hans Koeleman, directeur Corporate Communicatie en Corporate Social Responsibility (CSR) bij KPN, die het gesprek tijdens het college leidt.

Door de redactie

Van Riel heeft reputatiemanagement in Nederland in de bestuurskamer gebracht. Wat kunnen we van hem verwachten, welke inzichten zijn cruciaal voor communicatieprofessionals?
"Cees heeft het concept eenvoudig, inzichtelijk en feitelijk toepasbaar gemaakt voor heel veel vakgenoten. Een van die inzichten is dat reputatie op de eerste plaats wordt bepaald door wat je doet, veel meer dan door hoe je communiceert. Dit impliceert dat we als organisatie alle (business)keuzes langs de lat van reputatie moeten leggen en dat we op basis van feiten, en dus liefst concrete KPI’s, aan reputatie moeten werken. Hierbij bestaat 'reputatiemanagement' feitelijk natuurlijk niet, want het is geen opportunisme. Het komt voort uit: 'als organisatie de juiste dingen doen vanuit je purpose en strategie'. Maar, en dat is de smart part van Cees, dat je wat je doet wel slim en handig over de buhne brengt; 'want wat je erin stop, dat krijg je er ook uit'."

Wat zijn in jouw ogen de belangrijkste elementen van een goede reputatie? En wat zijn volgens jou organisaties die daar op een goede manier mee omgaan?
"Het belangrijkste is dat je - wat je belooft - meer dan uitstekend waarmaakt. 'Reputation is made of a zillion moments of truth'. Het is een combinatie van variabelen, een holistisch concept in the end, maar: het begint met name in de producten en diensten. Als je zegt dat 'BMW rijden geweldig maakt' dan betekent dat dus nogal wat voor het product en de service daaromheen. BMW wist, even ongeacht van wat je van het merk vindt, een topproduct te maken dat fantastisch rijdt en top wordt geservicet. Ook wist BMW tevens bijna een decennium leider in de Dow Jones Sustainability Index (DJSI) te blijven. Een knappe combinatie: sportiviteit en duurzaamheid."

Tenslotte Hans, welke rol speelt reputatiemanagement bij KPN?
"We hebben reputatie sinds 2010 gekoppeld aan de langetermijnbonus en dat heeft er mede toe bijgedragen dat we onze reputatie enorm hebben verbeterd en vandaag de dag met onze reputatie tot de top 3 van de Europese telcomproviders behoren. We hebben daarbij gekozen voor de meest relevante attributen die aansluiten op onze strategie. Verder is ons bedrijf zich bewust van het feit dat citizinship een belangrijke factor is voor een modern bedrijf en tevens - in tweede instantie - bijdraagt aan een goede reputatie. Ik ben ook verantwoordelijk voor Corporate Social Responsibility en samen met collega’s binnen KPN hebben we ons bedrijf gebracht tot waar we vandaag zijn één van de 112 klimaatleiders wereldwijd alsmede de nummer 3 in de DJSI."

Het CommunicatieCollege 'De impact van reputatiemanagement op een succesvolle organisatie' vindt op 18 december 2018 plaats bij de Erasmus Universiteit Rotterdam. Meld je aan! 

Hans Koeleman is directeur Corporate Communicatie en Corporate Social Responsibility (CSR) bij KPN, president van de European Association of Communications Directors (EACD) en oud-bestuurslid van Logeion. En prof. dr. Cees van Riel is emerites hoogleraar Corporate Communications. Hij publiceerde talrijke artikelen over bedrijfsidentiteit en branding en schreef eerder de boeken 'Handbook of Corporate Communication', 'Identity and Images', 'Principles of Corporate Communications’ en The Allignment factor’.

« Terug

Reacties op 'Reputatiemanagement: 'Vanuit je purpose en strategie als organisatie de juiste dingen doen''

Geen berichten gevonden

Log in om te kunnen reageren op nieuwsberichten.