Interne communicatie en de Grote Vragen voor de toekomst

Involve-future-technology-705x220.jpgdinsdag 16 oktober 2018 11:46

De informatievoorziening binnen organisaties versnippert, hoe bereik je nog alle medewerkers? Hoe verandert de rol van communicatieprofessionals? Wat kunnen zij doen in innovatie en organisatieontwikkeling? Wat verwachten de nieuwe generaties van interne communicatie? Wat moeten we met al die nieuwe technologieën en sociale platforms? Slechts een paar van de grote vragen die Involve ophaalde tijdens een intensieve sessie met vakgenoten uit de interne communicatie. Welke grote vragen heb jij? Vul nu de poll van Involve en Logeion in!

Door de redactie

Tachtig professionals uit het communicatievak bespraken eind september welke trends en vraagstukken hen bezighouden in interne communicatie - en wat ze voorzien of vrezen voor de toekomst. Dit geeft ook een prachtig inkijkje in wat vakgenoten vandaag bezighoudt. Wat houdt jou bezig wat betreft interne communicatie? Vul de poll van Involve en Logeion in! Nieuwe technologiën, de rol van interne communicatieprofessionals en nieuwe organisatievormen zijn enkele thema's die de tachtig communicatieprofessionals bezighoudt.

Gated communities, machinelearning en mixed reality
De diversiteit van de vragen is groot, waarbij drie thema’s eruit springen. Het eerste is nieuwe technologieën. Sociale intranetten en Skype zijn al bijna gemeengoed. Maar hoe gaan we om met het feit dat er steeds meer verschillende platforms worden gebruikt, waardoor er meer en meer afgesloten gemeenschappen ontstaan? Wat moeten we met toepassingen van big data en artificial intelligence? Robots die een deel van de communicatie kunnen overnemen? En hoe kunnen we straks mixed reality inzetten, waarbij digitale elementen in de 'echte' wereld verschijnen en we wereldwijd collega’s digitaal kunnen ontmoeten? Peter Haan, directeur van Evolve, gaf de deelnemers van de sessie een overzicht van wat er zoal op ons afkomt en een tip: "Sta open voor nieuwe ontwikkelingen, kijk goed wat het kan bieden en durf te experimenteren."

Hoe blijven we verrassen?
Het tweede thema waar vakgenoten zich het hoofd over breken is hun eigen rol. Wat kunnen wij in de toekomst nog bieden wat anderen niet kunnen? Hoe blijven we relevant, hoe blijven we verrassen? Want als organisaties eenmaal communicatief zijn en technologie steeds meer mogelijk maakt, wat is dan nog de rol van professionals? Kunnen we nog meer de rol van trainer en coach vervullen? Worden wij de ‘makelaar in perspectieven’? En hoe kunnen we zelf leiderschap tonen en de regie nemen over de toekomstige platforms en communicatietechnologieën? Ilse van Ravenstein, directeur van Involve, sprak zich alvast uit: “Het zal ook in de toekomst nog altijd gaan over interactie tussen mensen, in gesprekken of online. En hoe wij hen kunnen helpen om die interactie waardevol te maken voor henzelf en de organisatie.”

Geen plaats voor formele leiders?
Het derde thema is nieuwe organisatievormen. Veel organisaties experimenteren met zelfsturing en vormen van agile werkwijzen. Dat heeft grote impact op de interne communicatie en de samenwerking tussen mensen. Mensen werken in multidisciplinaire teams, in wisselende samenstellingen op verschillende plekken. Ze communiceren dagelijks en kort-cyclisch. En de traditionele Pyramide-structuur is verdwenen waardoor de hiërarchische lijn als communicatiestructuur niet meer werkt. Als er minder formele leiders zijn, hoe kunnen we dan nog medewerkers bereiken via hun leidinggevenden? Wat vraagt dat bijvoorbeeld van persoonlijk leiderschap? Welke alternatieven zijn er dan? En hoe zorg je dan voor gemeenschappelijkheid en dat er gedeelde percepties blijven bestaan over wat de organisatie betekent?

En wat vind jij?
Veel van de grote vragen voor het interne communicatievak hangen samen met deze drie thema’s. En er zijn er nog veel meer! Wat houdt jou bezig als communicatieprofessional als het gaat om interne communicatie? Logeion en Involve willen dat graag weten, zodat ze weten waar het vak staat, naar toe wil en wat er dan nodig is. Zijn er nog andere vragen, twijfels, overtuigingen die jou bezighouden en die we niet noemen? 

We komen met Logeion terug op de totale lijst en Involve neemt de thema's mee voor de invulling van het IC- festival ter gelegenheid van hun 25ste verjaardag op 26 september 2019. 

Uit alle input kwamen tien thema’s die top-of-mind zijn bij onze vakgenoten.

  1. Kennis van andere vakgebieden en technologie: Wat moeten we naast communicatie nog meer weten en hoe komen we daaraan?
  2. Rol van interne communicatie:Wat kunnen we wat anderen niet kunnen, hoe blijven we relevant en hoe blijven we verrassen?
  3. Anders organiseren: Hoe kunnen we binnen nieuwe organisatievormen blijven bouwen aan gemeenschappelijkheid en gedeelde percepties over waar de organisatie voor staat?
  4. Aansluiten bij de business: Wat kunnen we doen om beter te snappen wat er speelt in de organisatie?
  5. Informatie op maat: Hoe bereiken we alle medewerkers met dezelfde inhoud in een versnipperend landschap van informatievoorziening? En hoe krijgen we daar interactie over? 
  6. Diversiteit: Wat betekent interne communicatie als je rekening houdt met diverse groepen?
  7. Interne en externe communicatie: Hoe verhoudt dit zich tot elkaar, nu en in de toekomst?
  8. Opleiding: Welke competenties zijn nodig in een interne communicatiefunctie van de toekomst?
  9. Advieskracht: Hoe versterken we organisaties vanuit een adviesrol?
  10. Accountability: Hoe laat je zien dat wat je aan interne communicatie doet iets oplevert voor de organisatie?

« Terug

Reacties op 'Interne communicatie en de Grote Vragen voor de toekomst'

Geen berichten gevonden

Log in om te kunnen reageren op nieuwsberichten.