De zomer van: Celia Noordegraaf

De-zomer-van-Celia-705x220.jpgmaandag 23 juli 2018 07:00

Bestuurslid Celia Noordegraaf vertelt in deze zomerrubriek onder andere over de uitdaging om een farmaceutisch bedrijf te herpositioneren en haar prachtige rondreis door Cuba. "Eén van de mooiste ervaringen was een rondje hardlopen langs de Malecón in Havana. De opkomende zon werpt onwaarschijnlijk mooie pastelkleuren op de vervallen paleizen langs de zee."

Door de redactie

Wat zijn deze zomer jouw vakantieplannen?
In de zomer is het fijn om in Nederland te blijven, omdat er zoveel festivals zijn met theatervoorstellingen op bijzondere locaties. Dat begint in juni met Oerol op Terschelling en gaat dan door met Over ’t IJ, de Parade, het Amsterdamse Bos en het Zeeuws Nazomerfestival. Wij proberen daar zoveel mogelijk van te zien en gaan tussendoor fietsen of golfen met vrienden en familie.

Wat is jouw meest bijzondere vakantie ooit geweest?
Twee jaar terug hebben we in april een rondreis door Cuba gemaakt. Echt even vijftig jaar terug in de tijd. Geen internet, oneindig vaak gerepareerde klassieke Amerikaanse auto’s, vrachtwagens en andere vervoermiddelen. Door de blokkade is er een tekort aan alles, waardoor de mensen heel vindingrijk zijn geworden. Doordat het regime nu iets meer ruimte laat voor particulier initiatief, bouwt iedereen die het ook maar een beetje kan betalen een verdieping op zijn huis om het te verhuren. Wij sliepen steeds in die ‘casa particulares’, waardoor je heel veel te horen krijgt over de werkelijkheid achter de partijkrant, de Granma. Dan is het wel fijn als je een beetje Spaans kunt spreken. Eén van de mooiste ervaringen was een rondje hardlopen langs de Malecón in Havana. De opkomende zon werpt onwaarschijnlijk mooie pastelkleuren op de vervallen paleizen langs de zee.

Welk communicatieboek en/of podcast gaat mee op vakantie en waarom?
Communication Excellence, how to Develop, Manage and Lead Exceptional Communications’, een boek gebaseerd op internationaal onderzoek, waar vanuit Nederland Piet Verhoeven van de Universiteit van Amsterdam aan heeft meegewerkt. Ik kies dit boek, omdat ik altijd geïnteresseerd ben in nieuwe ideeën over hoe communicatie nog beter kan én omdat ik hem vanuit het Centrum Strategische Communicatie ken als een zeer deskundig onderzoeker. Op dit moment voert hij in opdracht van Logeion een onderzoek uit naar de rol van Communicatie ten aanzien van Big Data in de boardroom. ‘To be Datafied’ is één van de succesfactoren.

Wat is voor jou het communicatiemoment van de eerste zes maanden van 2018 geweest?
In mei ben ik met Young Logeion naar Stockholm geweest. Dat was een in alle opzichten zeer inspirerende trip met onder andere bezoeken aan Ikea, SAS en Roche Sweden. Ik was trots op mijn Zweedse collega’s vanwege hun vernieuwende communicatieaanpak met podcasts gericht op de dialoog met stakeholders.

Welke professionele uitdaging(en) heb je in de tweede helft van het jaar?
De farmaceutische industrie geldt als weinig transparant. Het is onze missie Roche te positioneren als een open en integere healthcare partner en daartoe zoeken we het komend half jaar veelvuldig de dialoog op. Ik hoop dat daar iets van gaat doorsijpelen in de media, zodat het beeld van farma in de healthcare community evenwichtiger wordt.

Aan wie geef jij deze estafette door en waarom die persoon?
Tijdens de studietrip naar Stockholm heb ik heel veel leuke Young Logeion-leden ontmoet. Ik geef het stokje door aan Bob Schellens, omdat hij een interessante visie heeft en in een boeiende sector werkt.

« Terug

Reacties op 'De zomer van: Celia Noordegraaf'

Geen berichten gevonden

Log in om te kunnen reageren op nieuwsberichten.