Alwin van der Blom: 'Bijeenkomsten bezoeken maken mij een betere communicatieprofessional'

Blog-Alwin-705x220.jpgwoensdag 11 juli 2018 14:22

Alwin van der Blom (31) is vierdejaars deeltijdstudent communicatie aan de Hogeschool van Amsterdam. Hij gaat geregeld naar veel verschillende bijeenkomsten. In dit interview vertelt hij over zijn beleving van verschillende bijeenkomsten.

Door de redactie

Waarom ga je regelmatig naar bijeenkomsten van Logeion?
"Tijdens de eerste weken van mijn studie vloog het jargon mij om de oren. Al die nieuwe termen klonken allemaal ingewikkeld. Bij het communicatiekruispunt van Van Ruler had ik bijvoorbeeld eerst een heel andere voorstelling. Op een gegeven moment glipte ook Logeion voorbij. Ik had er nog nooit van gehoord, maar het wekte mijn interesse. Na een tijdje researchen zag ik een mooie studentenkorting en ik dacht: ‘Ach, wat heb ik te verliezen?’ Zestig euro op jaarbasis is geen rib uit mijn lijf en daarom nam ik de proef op de som. Begin 2015 zat ik bij mijn eerste bijeenkomst, die van 1Amsterdam. Ik vond het bijzonder om te leren over hoe gemeente Amsterdam zo een groot intern communicatieproject heeft uitgerold. Nu kom ik op het antwoord op je vraag; ik ga naar bijeenkomsten om meer te weten te komen over wat er allemaal speelt in de communicatiebranche. De nieuwtjes en inzichten zijn een aanvulling op mijn ontwikkelproces tot een betere communicatieprofessional. Boeken kan je lezen, maar geven geen interactie of reflectie."

Welke bijeenkomsten vind je interessant?
"Communicatie is voor mij nog steeds een grote ontdekkingsreis. Bijna alle bijeenkomsten die Logeion aanbiedt vind ik interessant. Van een dag over het omgaan met woede in een bezinningscentrum in Kaag van Ilja van Roon, een workshop over creatieve communicatiestrategieën van Wil Michels tot aan een college van Huib Koeleman over engagement binnen een bedrijf. Ik stapte toen trouwens naar Huib toe: ‘Zeg, nu zie ik eindelijk het gezicht achter de naam. Wil je voortaan geen boeken meer schrijven die ik voor mijn studie moet lezen?’ Hij kon daar wel om lachen. Ik ben ook bij een emotioneel zware bijeenkomst geweest, over hoe de Onderzoeksraad voor de Veiligheid het communicatieproces na MH17 heeft aangepakt. Die middag gaf Sara Vernooij een bijzonder kijkje achter de schermen. Na een algemeen stuk vertelde ze uitgebreid over het omgaan met de (internationale) media, het schrijven van publicaties in verschillende talen en het delen van informatie met familierechercheurs. Achteraf heb ik er voor mezelf een heel verslag over geschreven om nog eens na te lezen. Al hoop ik dat ik die kennis nooit zelf nodig heb."

Hoe selecteer je bijeenkomsten als je alles interessant vindt?
"Dat is een goede vraag. Ik selecteer eerder op locatie en prijs dan op de inhoud. Hoe gek dat misschien ook klinkt. Tot nu toe heeft iedere bijeenkomst mij wel iets wijzer gemaakt, al is het soms heel minimaal. Zo was ik vorig jaar bij ‘Communicatie in het creëren van duurzame ondernemingen’. Een boeiend onderwerp, maar voor mij viel deze bijeenkomst tegen. Mijn verwachting dat er specifiek zou worden ingegaan op het communiceren van een duurzame onderneming naar klimaatontkenners werd niet vervuld. De informatie in de beschrijving beïnvloedt ook mijn keuze voor een bijeenkomst. Afgelopen januari was er een Enter-the-firm bij Havenbedrijf Rotterdam. In de beschrijving stond iets over het hebben van een sterke reputatie, maar niets over de steenkoolopslag die al redelijk lang negatief de headlines haalde. Vanwege het ontbreken van die kritische noot, heb ik besloten om niet naar Rotterdam te gaan."

Heb je nog praktische tips die je aan anderen mee wilt geven?
"Oh, ik heb een perfect antwoord! Recent was ik bij twee bijeenkomsten van What's going on in Digital, een nieuwe samenwerking tussen Logeion en Frankwatching. Deze serie is een waardevolle aanvulling op mijn studie, omdat die nogal achterloopt wat digitale communicatie betreft. Tot voor kort dacht ik dat je op Facebook een zo groot mogelijk bereik moest instellen, maar dat sprak Kim Swagemakers juist tegen. Zij vertelde dat je eigenlijk heel specifiek moet adverteren; niet think big’, maar ‘think small’. Als je erover nadenkt, is dat natuurlijk volkomen logisch, want wat heb je aan het tonen van een advertentie aan iemand die helemaal geen affiniteit heeft met je content? Helemaal niets. Een verspilling van middelen en het levert aan beide kanten ook frustratie op. De recente bijeenkomst over SEO was ook een eye-opener. Er schuilt voor zoekmachines een hele goudmijn aan data in de broncode van een website. Als je daar niet mee bezig bent, loop je zichtbaarheid en vindbaarheid mis. De sprekers gaven een tip om een SEO-toolbar te installeren, zoals Mozbar. Dat heb ik gelijk gedaan. Met één klik op de knop zie ik nu de On-Page Elements van een pagina. Ik denk dat verbazingwekkend veel bedrijven daar iets aan zouden hebben."

Wat zou je zelf nog willen leren?
"Heb je even? Nee, ik ben mij bewust van de ‘known unknowns’, maar er zijn ook veel ‘unknown unknowns’. Het is altijd goed om je dat laatste te realiseren, ook al denk je alles te weten. Wat redelijk hoog op mijn verlanglijstje staat is om na mijn studie een training van Bureau Zuidema te volgen, namelijk Inzicht in Invloed. Als student kan ik mij deze uitgebreide training nog niet veroorloven, dus blijf voorlopig graag en vaak de bijeenkomsten van Logeion bezoeken."

« Terug

Reacties op 'Alwin van der Blom: 'Bijeenkomsten bezoeken maken mij een betere communicatieprofessional''

Geen berichten gevonden

Log in om te kunnen reageren op nieuwsberichten.

Archief > 2018

september

augustus

juli

juni

mei

april

maart

februari

januari