GKSV wordt Wepublic, maar waarom?

We-Public_705x220.jpgmaandag 02 juli 2018 19:16

GKSV bestaat nu vijf jaar en vandaag publiceren zij hun nieuwe naam: Wepublic. Met de naam Wepublic leggen zij nog meer het accent op de kern van hun dienstverlening; het samen werken aan vertrouwen in de publieke arena waar reputatie en perceptie steeds belangrijkere factoren zijn. GKSV is de welbekende organisatie, waarom gooit de organisatie het over een andere boeg? Frank Körver, partner van Wepublic, vertelt meer over deze strategische keuze.

Door de redactie

Wat is de aanleiding voor een naamsverandering geweest?
"We heten vanaf nu Wepublic. Sinds onze start vijf jaar geleden zijn we gegroeid van een bureau van vier adviseurs naar een bureau van zo’n twintig mannen en vrouwen die behalve advies ook kennis en interim oplossingen aanbieden. De naam Wepublic past bij de verdere (internationale) ontwikkeling van ons bureau en bij grote maatschappelijke veranderingen die we zien."

Wat was de belangrijkste drijfveer voor het kiezen voor Wepublic?
"Wepublic sluit aan bij een van de grootste uitdagingen voor onze klanten, namelijk het verdienen van vertrouwen, van onder andere de samenleving, de overheid en van de consument. De afgelopen jaren hebben we gezien hoe kwetsbaar organisaties en hun bestuurders zijn geworden door veranderende maatschappelijke verhoudingen en de impact van technologische ontwikkelingen. Met Wepublic leggen we nog meer het accent op de kern van onze dienstverlening, namelijk het samen werken aan vertrouwen in de publieke arena. Publiek, medewerkers en stakeholders zijn daarin bepalend. Ook werken we  – omdat we de Nederlandse partners zijn van het internationale Interel-netwerk – steeds vaker voor internationale klanten. Dan helpt een naam die ook internationaal goed klinkt."

Heeft de keuze voor Wepublic ook invloed op de strategische keuzes?
"Nee, we houden vast aan onze koers. We willen de go-to-consultants zijn als het gaat om uitdagende vraagstukken op het gebied van reputatie, communicatie en public affairs. Onze opdrachtgevers opereren in de top van organisaties en willen niet alleen sterke adviezen, maar ook concreet resultaat. Geen communicatie om de communicatie dus. Geen blabla, maar resultaat. Voor theoretische vergezichten en tegeltjeswijsheden kunnen klanten beter naar andere bureaus. Dat verklaart wellicht waarom ook veel klanten bij ons terecht komen voor interim-oplossingen."

Wat is je onderscheidend vermogen ten opzichte van andere bureaus?
"Als we klanten om feedback vragen, dan noemen ze onder meer de combinatie van een integrale manier van denken en doen, een no-nonsens mentaliteit en onze betrokkenheid. Dat onderscheidende vermogen koesteren we. Niet voor niets zijn onze kernwaarden strategisch - ondernemend - fun-to-work-with - authentiek - resultaatgericht. Overigens geven onze klanten ook aan dat we als bureau moeten blijven werken aan onze zichtbaarheid. We zijn wellicht inderdaad wat te bescheiden."

In vijf jaar tijd is er een flinke groei geweest, heeft dit met jullie onderscheidend vermogen te maken?
"Ja, dat heeft daar wel te maken. We hechten veel waarde aan ondernemerschap. Als we kansen zien in de markt, dan doen we er alles aan om die te verzilveren, zodat wij onze toegevoegde waarde kunnen vergroten. Zo wisten we dat veel organisaties ontevreden zijn met hun monitoring van het politieke en maatschappelijke landschap, maar zijn we er ook van overtuigd dat intelligence steeds belangrijker wordt voor het succes van organisaties. Zo hebben we onder meer de Stakeholder Intelligence Monitor ontwikkeld. Mijn collega’s hebben deze met veel succes in de markt gezet en het heeft een belangrijke bijdrage geleverd aan de groei van ons kantoor. Maar tegelijkertijd werken we ook heel hard. Dat heeft ons natuurlijk ook geen windeieren gelegd."

Je hebt samen met de TU Delft de Communicatie Management Benchmark ontwikkeld. Welke rol speelt die Benchmark?
"Ik heb altijd veel waarde gehecht aan onderzoek. We hebben altijd stagiairs en we werken met plezier samen met bijvoorbeeld Nyenrode en TU Delft. Met TU Delft hebben we inderdaad de Communicatie Management Benchmark ontwikkeld. Alleen al de basisversie van het rapport telt 100 pagina’s vol informatie over de organisatie van de communicatie. Die kennis gebruiken we zelf in onze advisering, maar we willen vooral klanten handvatten bieden voor het vergroten van de toegevoegde waarde van communicatie."

Tot slot wat zie jij als grootste uitdaging voor communicatiedirecteuren?
"De grootste uitdaging voor communicatiedirecteuren blijft het duidelijk maken hoe zij bijdragen aan het succes van de organisatie. Dat is hard werken, scherpe keuzes maken en als geen ander begrijpen wat de prioriteiten van de top zijn. Het moet vooral ook allemaal niet te ingewikkeld zijn. Met betere kennis, stakeholder engagement en het geïntegreerd managen van strategische issues kunnen communicatieafdelingen de komende jaren echt het verschil maken", aldus Frank Körver.

Bekijk voor meer informatie de nieuwe website.

 

« Terug

Reacties op 'GKSV wordt Wepublic, maar waarom?'

Geen berichten gevonden

Log in om te kunnen reageren op nieuwsberichten.