David Gallagher: 'We moeten ons meer verdiepen in onze stakeholders'

David-cday705x220.jpgdinsdag 12 juni 2018 17:36

“We kunnen nog heel veel leren van hoe jullie als Nederlanders communiceren en naar communicatievraagstukken kijken”, aldus David Gallagher. Hij is Amerikaan van origine en nu werkzaam in Europa. Met ruim 20 jaar ervaring in het vak, kunnen wij ook veel van hem leren. Gallagher is spreker op C-DAY18 en met nog iets meer dan een week te gaan, gaat hij alvast in op de vraag welke boodschap hij communicatieprofessionals wil meegeven.

Door de redactie

Wat is jouw kernboodschap voor communicatieprofessionals die C-DAY18 bezoeken? En wat wil jij hen meegeven?
"Ik denk dat het belangrijk is te beseffen dat we in spannende tijden leven en dat het cruciaal is dat we ons als communicatieprofessionals meer moeten gaan verdiepen in wat onze stakeholders nu van ons verwachten. Dat kunnen onze interne collega’s zijn, maar ook de verwachtingen van bedrijven, media, burgers, centrale- en lokale overheden en alle andere organisaties. Dit is tijdrovend en belangrijk werk dat nogal eens wordt onderschat. Een goede analyse en voortdurend bijstellen van de verwachtingen is een belangrijke rol voor communicatie.”

De impact van technologie in ons vak is onomkeerbaar, welke rol is er voor mensen in ons prachtige vak?
“Technologie is belangrijk, maar ons vak blijft toch ook voor een groot deel mensenwerk. Het is aan ons om te garanderen dat communicatie de doelstellingen van een organisatie dient en dat we alle interne- en externe doelgroepen op een creatieve manier in het communicatie proces betrekken. Dat kan technologie (nog) niet en daar kunnen we als mensen onze toegevoegde waarde iedere keer weer bewijzen.”

Jij werkt voornamelijk in een internationale omgeving met collega’s en klanten in verschillende landen. Verschilt de manier waarop we in Nederland communiceren en naar communicatievraagstukken kijken van de Angelsaksische manier?
“Ja absoluut, ik werk nu inmiddels twee jaar voor een Nederlandse manager en ik zou het zo willen stellen; we kunnen nog heel veel leren van hoe jullie als Nederlanders communiceren en naar communicatievraagstukken kijken. Ik heb geleerd om eerst goed te luisteren, dan grondig na te denken over een antwoord en dat op een directe manier te communiceren. En bij voorkeur in die volgorde. Natuurlijk zijn er culturele verschillen waar je rekening mee moet houden, maar ik heb gemerkt dat de Nederlandse aanpak meer dan uitstekend werkt.”  

Wat moeten communicatieprofessionals volgens jou doen om relevant te blijven?
“Continu blijven werken aan wat ik het 'social capital' van iemand noem. Hoe we naar managers en leiders kijken is enorm aan het veranderen. Leiderschap en autoriteit zijn niet langer hetzelfde als senioriteit, maar echt leiderschap is gebaseerd op zaken als geloofwaardigheid, empathie en toewijding. Hiërarchie wordt in rap tempo vervangen door netwerken waarbij in toenemende mate wordt gekeken naar de “gunfactor” bij het delen van kennis en vaardigheden. Dat is een heel andere manier van denken en opereren en dat is best wel spannend, want het is een veel minder formeel proces.”

Wil jij meer van David Gallagher horen? Koop dan je ticket voor C-DAY18 op 21 juni 2018 via: http://cday.nl/

« Terug

Reacties op 'David Gallagher: 'We moeten ons meer verdiepen in onze stakeholders''

Geen berichten gevonden

Log in om te kunnen reageren op nieuwsberichten.

Archief > 2018

oktober

september

augustus

juli

juni

mei

april

maart

februari

januari