Wat gebeurt er in de blauwe doos?

BannerIkea.pngmaandag 11 juni 2018 12:00

Het iconische, Zweedse IKEA is niet weg te denken uit onze huizen. Zelf heb ik een haat-liefde verhouding met de blauw-gele winkel. Er heen gaan is een hele onderneming, maar je komt áltijd ergens mee thuis. Een aanzienlijk deel van de onderneming is trouwens dat ik geen auto heb. Probeer maar eens een BILLY in de bus te krijgen! Dat levert je veel boze blikken en blauwe plekken op, weet ik uit ervaring.

Door Fleur Everts

Gelukkig gingen we tijdens de studiereis met Young Logeion niet op meubeljacht, maar werden we ontvangen in 'Hubhult': het kantoor van IKEA in Malmö, en tevens het meest duurzame kantoorgebouw van Scandinavië. Het eerste wat opviel aan het kantoor is het totale gebrek aan blauw-geel. Ook een logo of merknaam is ver te zoeken. Hier is bewust voor gekozen, zodat de aandacht van de bezoeker niet afgeleid wordt van de blauwe doos aan de overkant: de IKEA winkel. Zodra je echter over de drempel stapt bij Hubhult, is het IKEA wat de klok slaat. Het kantoor is één grote flexruimte, met voor elke behoefte een aparte of aanpasbare ruimte.

Daniela Rogosic, Press Officer van IKEA, vertelde tijdens ons bezoek meer over de geschiedenis van IKEA en wat de uitdagingen zijn van het runnen van zo’n groot, internationaal bedrijf in deze tijd. Deze uitdagingen zijn te vangen in twee thema’s:

1. Eenheid in communicatie
IKEA bestaat niet uit één bedrijf, maar uit meerdere franchises die verspreid zijn over de wereld. Dat brengt met zich mee dat afdelingen in verschillende landen goed met elkaar moeten communiceren, zodat IKEA als bedrijf eenheid uitstraalt. Dit gaat nu nog wel eens mis. Zo is er een tijdje geleden in Saudi-Arabië een IKEA catalogus uitgegeven zonder afbeeldingen van vrouwen er in, om te voldoen aan de lokale normen. Dit is Ikea op veel kritiek komen te staan van onder andere klanten en feministische organisaties. Achteraf bezien had dit niet mogen gebeuren, omdat het incident niet in lijn is met de waarden die IKEA als bedrijf wil uitstralen. 

Om dit soort problemen te ondervangen, heeft Ikea een overkoepelend media team opgericht met leden uit verschillende delen van de wereld. Het team komt regelmatig samen om te bespreken wat er speelt en kijkt proactief naar communicatierisico’s. Zo voorkomen ze dat elke franchise op een eilandje zit en het bedrijf zijn eenheid in communicatie verliest.

2. Toegankelijkheid
Zowel fysiek als online is IKEA momenteel beperkt toegankelijk. Zoals mijn BILLY-avontuur al illustreerde, ligt de IKEA winkel meestal niet om de hoek. Nu zien veel mensen een middagje IKEA als een uitje, maar toch vormt het een drempel om er dingen te gaan kopen. Dit geldt ook online. Het concept van IKEA leent zich slecht voor winkelen via internet. Als je net zelf een kast in elkaar hebt gezet en hij past toch niet zo mooi bij je Perzisch tapijtje, wat dan? Weer uit elkaar halen en op de post doen? Best een gedoe...

Om de fysieke toegankelijkheid van de winkel te bevorderen doet Ikea momenteel pilots met gespecialiseerde winkels in het centrum. Zo opende vorig jaar nét voor kerst een Ikea winkel met woonaccessoires in Utrecht, en is er onlangs een gespecialiseerde keukenwinkel van Ikea geopend in Madrid. De pilotwinkels zijn maximaal een half jaar open, om te testen of de sales voldoende zijn om het concept door te voeren. Tot nu toe zijn de resultaten veelbelovend.

Een andere strategie die Ikea inzet is het aantrekkelijker maken van de huidige locaties. Dit doen ze onder andere met hun welbekende restaurantdeals (een ontbijtje voor 1 euro!) maar bijvoorbeeld ook door het aanleggen van een winkelcentrum naast- of om hun winkel heen. 

Het online vraagstuk is iets waar Ikea nog steeds mee worstelt. Het vraagt veel aanpassing om hun concept geschikt te maken voor online verkoop, en een belangrijk onderdeel van de identiteit van IKEA, het zelf in elkaar zetten van de meubels, wordt hiervoor opnieuw afgewogen. 

Ik vond het interessant om te zien dat ook (en misschien juist) een icoon als IKEA zich constant moet blijven aanpassen en kritisch naar zichzelf moet blijven. Stilstaan is geen optie, en ook het aannemen van een reactieve houding komt je als wereldwijd bedrijf duur te staan. IKEA heeft duidelijk de ambitie om proactiever te worden en zelfs het voortouw te nemen in kwesties zoals duurzaamheid.

« Terug

Reacties op 'Wat gebeurt er in de blauwe doos?'

Geen berichten gevonden

Log in om te kunnen reageren op nieuwsberichten.