'Ga een spanningsveld binnen de eigen markt niet uit de weg, maar omarm het'

Roche_705x220.jpgwoensdag 13 juni 2018 08:00

Als communicatieprofessional in de farmaceutische industrie is geen dag hetzelfde. Een zwaar concurrerende markt, grote innovaties en vele media- en communicatie-uitdagingen. Voor sommige mensen een lastige opgave, maar voor Björn Arvidsson, hoofd public affairs bij Roche Sweden, dagelijkse kost. Tijdens de studiereis naar Zweden bracht Young Logeion een bezoek aan Roche Sweden en verraste Björn ons met een creatieve en inspirerende case over vertrouwen, succes en lef.

Door Marlon van den Besselaar

Momenteel worden in de media veel vragen gesteld over de farmaceutische industrie. Dat is in Zweden niet anders. Het genezen van mensen is een cruciaal en precair onderwerp dat iedereen raakt. Voor een organisatie als Roche is het creëren van vertrouwen in de markt, bij de overheid en bij gezondheidsorganisaties dan ook erg belangrijk. en juist hieraan ontbreekt het volgens Björn bij relevante stakeholders als artsen, specialisten, pers en het grote publiek.
Björn licht toe dat het werken aan vertrouwen één van de belangrijkste doelen is van Roche. “We want to create trust, lead change and scope the environment. If you want to achieve this you need to do one thing. Start the dialogue with the whole ecosystem with facts, passion and authority.”

Gelijke zorg
Binnen de Zweedse overheid staat gelijke gezondheidszorg voor iedereen hoog op de politieke agenda. Zweden is namelijk verdeeld in 290 gemeenten die ieder verantwoordelijk zijn voor een lokaal deel van de gezondheidszorg. Dit resulteert in ongelijke zorg die afhankelijk is van woonplaats, geslacht, opleidingsniveau, leeftijdsgroep en sociaaleconomische omstandigheden. Deze verschillen hebben een grote invloed op de kwantiteit en kwaliteit van de Zweedse gezondheidszorg. Zo toonde de Zweedse Nationale Raad voor Welzijn bijvoorbeeld in 2014 aan dat de wachttijd voor patiënten met borstkanker vanaf het eerste bezoek aan een specialist bij het begin van de behandeling varieerde van 7 tot 28 dagen. Een urgent thema waarover verschillende stakeholders, waaronder de overheid, hun hoofd buigen. Het is niet verrassend dat een stakeholder als Roche Sweden onderdeel wil uitmaken van die dialoog.

Een transparant podium
Een dialoog wil je meestal voeren en delen met alle mogelijke stakeholders. Björn bedacht samen met zijn collega’s een creatief idee om het gesprek aan te gaan over dit relevante en belangrijke onderwerp. In een 8-delige podcastserie genaamd Kraftsamla (gather strength) ging Björn met collega Jonas Edström in gesprek met verschillende deskundigen op het gebied van gelijke zorg. Zo spraken ze met politici, redacteuren, voorzitters van vakverenigingen en de minister van Volksgezondheid. Het spannendste moment? De podcast is in stilte ontwikkeld. Pas drie dagen vóór de lancering lichtten Björn en Jonas het leadershipteam en complianceteam van Roche Sweden in over hun plannen. Hun lef werd beloond. Het eerste seizoen was zo succesvol dat het werd gewaardeerd met een SABRE award. Daarna volgde nog een tweede en derde serie.
Roche wist op deze manier gespreksleider te worden in een gevoelige discussie. Een mooi voorbeeld van hoe je een spanningsveld binnen de eigen markt niet uit de weg moet gaan, maar juist moet omarmen.

Young Logeion was op studiereis naar Zweden. Lees ook de andere blogs:

Scandinavian Airlines takes us higher

Wat gebeurt er in de blauwe doos?

« Terug

Reacties op ''Ga een spanningsveld binnen de eigen markt niet uit de weg, maar omarm het''

Geen berichten gevonden

Log in om te kunnen reageren op nieuwsberichten.

Archief > 2018

juni

mei

april

maart

februari

januari