Reint Jan Renes: Effectief inspelen op het gedrag van mensen

Interview-ReintJan_705x200.jpgwoensdag 30 mei 2018 14:14

Gedragswetenschapper Reint Jan Renes doet, samen met zijn lectoraat PubLab, onderzoek naar communicatie en gedragsverandering en ontwikkelde hiervoor gedragslenzen. "De lenzen hebben we in de afgelopen jaren ontwikkeld voor de creatieve industrie om ze te helpen inzichten uit de gedragswetenschappen toe te passen in de ontwikkeling van producten en diensten." Renes geeft op 12 juni een college voor Logeion over gedragsbeïnvloeding.

Door de redactie

Op 12 juni zijn we te gast bij de Hogeschool Utrecht voor jouw CommunicatieCollege over gedragsverandering. Wat kunnen we verwachten?
"Ik ga het hebben over waar we nu staan met betrekking tot communicatie en gedragsverandering en hoe we op een slimme en efficiënte manier inzichten uit de gedragswetenschappen goed (en ethisch verantwoord) kunnen toepassen in onze communicatie. Daarbij wil ik het ook graag hebben over het belang van zowel onbewuste als bewuste processen. Er is veel aandacht tegenwoordig voor nudging, framing en gamification, allemaal strategieën die op een slimme manier gebruik maken van onze intrinsieke drijfveren. Goed om daar kennis van te nemen, maar het is minstens zo belangrijk om na te denken over manieren om mensen via de ‘bewuste’ route aan te spreken. Mensen weer te laten nadenken over belangrijke zaken en ze tot weloverwogen keuzes aan te zetten. Kan dat? En zo ja, hoe dan?"

In je eerder verschenen boek heb je het over de ‘gedragslenzen’. Wat zijn dit en hoe ben je tot deze lenzen gekomen?
"De gedragslenzen die we hebben ontworpen dienen als een flexibele tool voor designers, multidiciplinaire teams en ook communicatieprofessionals. Het helpt om een scherper zicht te krijgen op het gedrag van je doelgroep. De vijf lenzen geven bijvoorbeeld inzicht in hoe de doelgroep tegenover het doelgedrag staat en wat de motivatie is van de doelgroep.
De gedragslenzen hebben we in de afgelopen jaren, samen mét de creatieve industrie, ontwikkeld vóór de creatieve industrie om ze te helpen inzichten uit de gedragswetenschappen toe te passen in de ontwikkeling van producten en diensten. Het mooie is dat ze door de tijd heen steeds meer zijn uitgebreid met allemaal tools en middelen die de bureaus zelf hebben ontwikkeld. En we hebben dankzij diverse aanvullende subsidieprojecten zelf ook extra materialen kunnen ontwikkelen, bijvoorbeeld filmpjes en toegankelijke artikelen."

Welke professional móet aanwezig zijn op 12 juni, voor wie is het interessant?
"
Het college is interessant voor iedereen die geïnteresseerd is in gedrag van mensen en hoe daar effectief op in te kunnen spelen. Mensen die zich (gefrustreerd) afvragen waarom de doelgroep niet gewoon het goede doet (gezonder, duurzamer, veiliger, etc.)."

Welke persoon of organisatie inspireert jou op het gebied van gedragsbeïnvloeding? En waarom?
"Ik heb zelf ontzettend veel geleerd van service designers. De manier waarop zij onderzoek doen naar doelgroepen en ontwerpgericht producten en diensten maken. Hoe je met veel empathie naar mensen kijkt en probeert te snappen waarom zij bepaalde dingen doen zoals ze doen en van daaruit je communicatie ontwikkelt. De weerbarstige realiteit centraal zetten in plaats van jezelf of je eigen boodschap. Bureaus zoals Ideate, Design Innovation Group en Panton inspireren mij enorm, maar ook studenten van de Communicatie, Media en Design (CMD) opleiding of van de HKU. Met een creatieve en betrokken bril naar de doelgroep en je eigen product kijken en dat combineren met harde inzichten uit de gedragswetenschappen, levert vaak de leukste projecten op en de beste resultaten."

Het CommunicatieCollege ‘Gedrag beinvloeden, hoe doe je dat verantwoord?’ is voor communicatie- en marketingprofessionals die bezig zijn met bijvoorbeeld het opzetten van campagnes, diensten en online toepassingen, verandertrajecten én die daarbij gedragsbeïnvloeding willen uitoefenen. Wil jij erbij zijn op 12 juni? Meld je dan aan!

 

« Terug

Reacties op 'Reint Jan Renes: Effectief inspelen op het gedrag van mensen'

Geen berichten gevonden

Log in om te kunnen reageren op nieuwsberichten.