De Nationale Ombudsman: “De meeste Nederlanders weten niet hoe ze met MijnOverheid.nl moeten omgaan.”

mijnoverheid.jpgvrijdag 08 september 2017 15:24

MijnOverheid.nl is het officiële digitale platform waarmee de overheid met burgers communiceert. De overheid wil met MijnOverheid.nl dat de communicatie met de overheid makkelijker wordt voor burgers. Zo kun je op MijnOverheid.nl overheidszaken regelen en berichten van de overheid ontvangen. Sinds november 2015 heeft iedere Nederlander van 14 jaar en ouder een account. Maar minder dan de helft van de accounts is geactiveerd.

Door de redactie

Uit onderzoek van de Nationale Ombudsman is juist gebleken dat MijnOverheid.nl leidt tot problemen voor burgers. De Ombudsman zegt dat de overheid ervoor zorgt dat mensen zich gedwongen voelen om hun account te activeren, ook al kunnen ze er niet goed mee overweg. De Ombudsman ontvangt steeds meer klachten over de digitale communicatie van de overheid. “MijnOverheid.nl heeft een grote groep gebruikers die niet met de website uit de voeten kan.”, aldus de Nationale Ombudsman. Deze groep mensen loggen bijvoorbeeld niet vaak genoeg in, waardoor ze belangrijke berichten missen.

Het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (BZK), verantwoordelijk voor MijnOverheid.nl, zegt naar aanleiding van het onderzoek op zoek te gaan naar oplossingen. In de verdere ontwikkeling van MijnOverheid.nl moeten de burgers centraal gesteld worden. De overheid moet de kennis, vaardigheden en behoeften van alle burgers als uitgangspunt nemen.

« Terug

Reacties op 'De Nationale Ombudsman: “De meeste Nederlanders weten niet hoe ze met MijnOverheid.nl moeten omgaan.”'

Max Cramwinckel
Geplaatst op: 12-09-2017 09:25 Quote
Muurvast achter digitale dijken.
Wij zijn trots op onze dijken! Ze behoeden ons voor rampspoed. Wij worden ook steeds beter in digitale dijken. De lijst van inlogcodes voor sites waarop je moet inloggen groeit en groeit. De informatieplicht van de overheid wordt in hoog tempo omgebouwd tot een haalplicht van de burger. Daar moeten wel brokken van komen. Hoewel de internetpenetratie ook onder ouderen stijgt, moeten die steeds vaker een beroep doen op hun kinderen of anderen om te helpen met de digitale communicatie. Ook MijnOverheid.nl is weer een extra drempel, een extra dijk waar je over of doorheen moet zien te komen. De kennis, vaardigheden en behoeften van de burgers als uitgangspunt nemen betekent dat er veel beter moet worden onderzocht hoe dat dan vertaald moet worden in technologische oplossingen, maar dan echt vanuit het perspectief van de burger en niet vanuit het efficiency perspectief vanuit de site of bouwer. De burgers centraal stellen mag geen holle kreet blijven. Het betekent een echte omslag in denken, gevoed door kennis, houding en gedrag van burger.
Nieuw bericht

Archief > 2017

september

augustus

juli

juni

mei

april

maart

februari

januari