Kijkje in de keuken bij HEMA

Hema afbeelding.pngdinsdag 20 juni 2017 11:57

HEMA zat de afgelopen jaren in een dipje, maar dankzij een vernieuwende blik en moderne aanpak is het bedrijf weer terug van weggeweest. Met filialen in onder andere Duitsland en Frankrijk is de “Hollandsche Eenheidsprijzen Maatschappij Amsterdam” een serieuze internationale speler geworden. Hoog tijd voor Young Logeion om een bezoekje te brengen aan het Support Office in Amsterdam!

Door Alwin van der Blom

Visie
Om van HEMA weer een echt begrip te maken in de samenleving moet het van zichzelf een onderdeel zijn in het leven van de “(M/V)ama”. Dit, inmiddels, interne communicatiebegrip is de nieuwe doelgroep; de “(M/V)ama” is de spin in het web van (jonge) gezinnen, zowel moeders als vaders. Om deze doelgroep te bereiken wordt ingezet op het Nederlandse ‘supernormaal’ met scherp geprijsde kwaliteitsproducten, die een simpel maar mooi design hebben en vooral probleemoplossend, optimistisch en dagelijks (makkelijk) zijn. Zoals ze zelf zeggen ligt ‘true happiness in the simple things of life’. En geef ze daarin eens ongelijk.

Global Brand Strategy
Internationaal gezien had HEMA tot voor kort meerdere gezichten. Daar moest verandering in komen. In een vierstappenplan transformeert het zichzelf naar een global brand. Een merk dat vertrouwen uitstraalt, verrast, verbaast en net dat beetje meer geeft. Alleen is het hebben van één gezicht op internationaal niveau soms wat ingewikkeld. Zo blijkt Spaanse klanten bedienen in een oranje Koningsdagoutfit toch voer voor bijzondere gesprekken. Hoewel HEMA langzaamaan ook lokale evenementen aandacht gaat geven is dat op dit moment nog toekomstmuziek. De communicatiefocus in deze strategie verschuift in ieder geval van interrupties naar conversaties; van folders, radio en buitenreclame naar de eigen filialen, website, app, sociale media en influencers. De waarden die hierin duidelijk naar voren komen zijn tolerantie en diversiteit. Op social media is dat duidelijk te zien, denk aan de campagne met de EuroPride T-shirts met rookworsten en tompoucen. Minder push, meer pull.

Social media
HEMA is één van de drie snelst groeiende merken op Facebook in Nederland. Het aantal page likes staat nu op 606k en er zijn ook al 204k volgers op Instagram. De content van het afgelopen jaar is niet onopgemerkt gebleven, het resultaat: vier nominaties bij de Beste Social Awards. Actief zijn op social media geeft trouwens ook andere mogelijkheden, denk aan het stellen van een open vraag aan je klanten. Interessant om reacties te pijlen en wordclouds van te maken! Als onderdeel van de 360 approach van HEMA komen de afdeling social care en commerce wekelijks bij elkaar om de ingekomen klachten en feedback te bespreken. Tijdens deze meeting wordt er bekeken of en hoe deze definitief opgelost kunnen worden. Een werkwijze waar veel andere bedrijven mijns inziens nog wat van kunnen leren.

Communicatiecase
Wat moet er gebeuren om reuring te creëren rondom de fictieve opening van de eerste HEMA in Berlijn? Dit was de vraag die de deelnemers kregen voorgelegd. Na een korte brainstormsessie konden groepen de verschillende ideeën pitchen. Waar HEMA met name enthousiast van werd was het idee van storytelling, met als plot een roadtrip in een vintage Volkswagenbus naar Berlijn. Tijdens de roadtrip kunnen dan verschillende producten onder de aandacht worden gebracht. Simpel maar effectief. Ook het after-sales idee van een winactie door selfies te maken met HEMA-stickers in de binnenstad van Berlijn werd op prijs gesteld. Eenvoudige maar duidelijke communicatie won het van dure optredens van Jan Smit, die meerdere keren werd genoemd. Ik snap dat wel.

« Terug

Reacties op 'Kijkje in de keuken bij HEMA'

Andre Manning
Geplaatst op: 23-06-2017 12:08 Quote
Leuk om te lezen en geweldig toch dat we dit als verenging aan kunnen bieden, #een leven lang leren @Logeion
Nieuw bericht

Archief > 2017

november

oktober

september

augustus

juli

juni

mei

april

maart

februari

januari