#deweekvan Rosanne de Boer, Persvoorlichter bij Euronext

#deweekvan-Rosanne.jpgdinsdag 30 mei 2017 08:13

Er is weer een Young Professional die haar werkweek laat zien! Het vak communicatie is breed en diep tegelijk. Werkzaamheden van communicatieprofessionals lopen ontzettend uiteen. Communicatie is een containerbegrip geworden, waardoor het voor studenten en starters lastig is om een compleet beeld te hebben van wat je met het vak kan. Met #deweekvan maken wij het vak weer wat tastbaarder. Deze week neemt Rosanne de Boer, Persvoorlichter bij Euronext, ons mee tijdens haar werkweek.

Door Freek Snelting

Nieuwsgierig naar de werkweek van Rosanne? Ze plaatst dagelijks foto's, video's en informatie over haar werkweek op het Instagramaccount van Young Logeion. Ook op onze Facebookpagina geven we jullie kijkjes in Rosanne haar werkweek.

Wie is Rosanne?
Rosanne de Boer, Persvoorlichter bij Euronext Amsterdam, een functietitel die enigszins tot de verbeelding spreekt, namelijk “de pers voorlichten”. Naast het voorlichten van de pers heeft mijn functie veel meer om handen. Mijn rol valt binnen de marketing en communicatie afdeling, die wordt aangestuurd vanuit ons kantoor in Parijs. Samen met Alice Jentink, Head of Stakeholder Communication en tevens mijn direct leidinggevende, dragen wij verantwoordelijkheid voor alle externe communicatie uitingen voor Amsterdam. Het is onze taak om het publieke imago (haar vooruitstrevendheid en strategie) van de beurs te behouden en ondersteunen. Wij doen dit door middel van; het aanboren van media; door communicatiestrategie uitrollen voor nieuwe product lanceringen of nieuwe services; een stukje online, d.w.z. social media; website content en ook marketing activiteiten die passen in het grotere geheel van onze bedrijfsstrategie.

Wat mij persoonlijk zo aantrok in deze functie, is dat je als persvoorlichter, annex woordvoerder, de stem van een bedrijf mag zijn. Enerzijds kan dit spannend zijn, omdat jouw communicatie het imago van het bedrijf kan beïnvloeden. Wees je hier dus van bewust. Anderzijds, is het ook heel stoer, omdat je soms de kans krijgt de positionering van het bedrijf, of die van persoonlijke titels, een bepaalde richting uit te sturen.

En waarom dan bij Euronext? Ik werk hier nu iets langer dan een jaar en heb in die korte tijd al zoveel mogen leren. De beurs heeft een hele lange geschiedenis, die dateert uit het begin van de 17de eeuw (ook wel bekend als de Gouden eeuw) en die zo tekenend is voor wat er in die afgelopen 400 jaar allemaal is gebeurd. Zo is er een heleboel details en symboliek van die geschiedenis terug te zien in het gebouw. Gewoon leuk om te weten en iets dat ik ook hoop aankomende week een beetje met jullie te kunnen delen. Daarnaast is de verbondenheid met de stad Amsterdam, het gebouw en de energie die nog steeds in het gebouw hangt uniek. Voor veel mensen is het heel moeilijk om antwoord te geven op de vraag: “Wat doet de beurs nou precies, iets met handel in aandelen en obligaties, toch?”. Tuurlijk klopt dit, maar de beurs is een veel omvattender orgaan binnen de financiële keten. Ook daar hoop ik antwoord op te kunnen geven in mijn instagram takeover.

Tot slot, wat veel mensen niet weten, is dat Euronext zelf ook sinds 2014 weer zelfstandig is. Ons bedrijf heeft zelf de nodige overnames ondergaan, waarvan de meest bekende NYSE Euronext was, maar is sinds 2014 weer zelfstandig en genoteerd. Dat betekent als persvoorlichter dat ik mij er van bewust moet zijn dat alle berichtgeving, negatief danwel positief, invloed kan hebben op de koers van ons aandeel. Want hoe werkt dat ook alweer, even kort door de bocht, vraag en aanbod drijven de koers van een aandeel. Wordt er negatief over een bedrijf bericht, dan kunnen aandeelhouders en beleggers onrustig worden, wat uiteindelijk de koers van het aandeel kan drukken. Ook daar ben ik mij vanuit mijn functie van bewust. Gelukkig is die relatie niet zo een-op-een, maar belangrijk is de bijdrage van berichtgeving zeker.

Deze week
Ik start mijn week met de opening van de handel met Philips Lighting. Zij zijn maandag bij ons te gast om de handel te openen. Vorig jaar mei is Philips Lighting genoteerd aan Euronext Amsterdam en nu komen zij hun eenjarige notering op gepaste wijze bij ons vieren. Verder deze week zijn er twee projecten die wat meer onder de aandacht gebracht mogen worden: eentje betreft een acquisitie die wij vorige week bekend hebben gemaakt en de ander betreft een lopend traject voor tech bedrijven. En ook moet ik deze week aan de bak met twee opdrachten die lopen, ter ondersteuning van de profilering van bepaalde takken in ons bedrijf. Kortom, er gebeurt genoeg. Ik neem jullie graag mee en vind het vooral ook leuk om jullie een kijkje achter de schermen te geven bij de beurs.

« Terug

Plaats het eerste bericht!

Nieuw bericht

Archief > 2017

december

november

oktober

september

augustus

juli

juni

mei

april

maart

februari

januari