Galjaardinzendingen: groeiende inspiratiebron voor het goede in ons vak

galjaard.jpgdinsdag 07 februari 2017 15:55

De eerste inzendingen voor de Galjaardprijs 2017 zijn binnen: een storytelling aanpak, een campagne over een gevoelig onderwerp, de inzet van Snapchat door de raad om jongeren te bereiken. Wie volgt? Ik ben benieuwd naar de rest! Zit er straks ook een aanpak voor een asielzoekerscentrum tussen, slimme nudges voor gedragsbeïnvloeding, een participatieproject of…? Weet je een interessant project, campagne of stevige communicatieactie in het publieke domein wat inspirerend is voor vakgenoten, innovatief qua aanpak en impactvol qua resultaat?

Door Monique Neyzen

Inzenden kan tot en met 17 maart 2017.Twijfel je nog over inzenden? Neem contact op met info@logeion.nl of je regiojury. In elke provincie speuren regiojury’s naar mogelijke, interessante inzendingen. Op www.galjaarddag.nl staat alle informatie.

Erfgoed gaat leven met storytelling
De Limburgse gemeente Gulpen-Wittem bekend van fraaie vakwerkhuizen, gulpener bier, actieve schutterijen en het mooie landschap beet het spits af met een inzending over de inzet van storytelling voor hun erfgoed. Met 287 rijksmonumenten, beschermde stads- en dorpsgezichten en buitenplaatsen, allerlei streekproducten en eigen tradities zijn ze trots op hun culturele erfgoed. Dat is echt onderscheidend voor deze gemeente. De communicatiecampagne Vakwerk: Lijnen tussen heden en verleden’  zorgt nu voor verbinding tussen mensen, verhalen en plekken. Het erfgoed komt voor toeristen en inwoners tot leven in woord en beeld via verhalen van de bierbrouwerij, schutterij, molenaar, enz. Ook bieden ze een podium aan iedereen die (veelal vrijwillig) bezig is dit erfgoed in stand te houden.

Communiceren over ’n gevoelig onderwerp
#Ikkijknietweg is de tweede inzending. In 2016 deed de Taskforce kindermishandeling en seksueel misbruik een indringende oproep: ‘Kijk niet weg. Kom in actie bij een vermoeden van kindermishandeling’. Want, een mishandeld kind heeft maar één persoon nodig om de cirkel van geweld te doorbreken. Bij de #ikkijknietweg campagne in de week tegen Kindermishandeling zorgde HollandSpoor voor de overall-strategie, regie en coördinatie, de mediastrategie en de woordvoering. Boomerang Create nam de online-strategie en videoproductie voor zijn rekening. En 2twintig public relations organiseerde het kick-off event en de human interest media.

Inzet snapchat om jongeren te bereiken
De Raad van de gemeente Almere wil meer jongeren bereiken. Om te weten wat er onder hen leeft en om uit te leggen waarom politiek ook voor hen interessant is. Snapchat is daarvoor tegenwoordig hét kanaal. Maar hoe pak je dat aan? Over deze uitdaging gaat de derde inzending voor de Galjaardprijs. Hoe zorg je ervoor dat jongeren je gaan volgen? En vooral ook, hoe laat je een gemiddeld raadslid in 10 seconden zijn punt te uitleggen!  Meer weten over de Almeerse aanpak?Alle inzendingen voor de prijs komen op de Galjaardsite en elk jaar komt een boek over de parels uit. Vorig jaar waren er ruim 50 inzendingen, een prachtige bron van inspiratie voor ons vak.

Goede voorbeelden uit de regio halen
Linda Tops van de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO) zit in de Noord-Hollandse regiojury van de Galjaardprijs. Wat motiveert haar? "Door goede voorbeelden uit de regio met elkaar te delen zorgen we voor verfrissing en vernieuwing in ons vak, en voor maatschappelijke impact in heel Nederland! Ik vind het een eer om vanuit regiojury Noord-Holland nieuwe initiatieven voor de Galjaardprijs te mogen nomineren”. Zij doet dit samen met Zilla Heldens die bij de gemeente Amsterdam werkt en Linda Troost van Beaumont Communicatie en Management. Gezamenlijk combineren ze netwerken vanuit de bureauwereld en de overheid. Linda Troost vult aan: ”Ons bureau werkt in heel Nederland en ook veel in Noord-Holland. Zo heb ik goed zicht op inspirerende en innovatieve projecten”. Mail ltroost@beaumontcommunicatie.nl voor contact met de NH regiojury.

« Terug

Reacties op 'Galjaardinzendingen: groeiende inspiratiebron voor het goede in ons vak'

NK
Geplaatst op: 09-02-2017 09:56 Quote
Het ikkijknietweg verhaal werd echt compleet door een functionele inzet van VR / 360-graden video. Het samenspel tussen het bekijken vanuit 2 oogpunten en dat te koppelen aan 360-graden technologie werkte subliem.
Nieuw bericht

Archief > 2017

november

oktober

september

augustus

juli

juni

mei

april

maart

februari

januari