Tijd voor echte verandering

afbeelding-bert-groot.jpgdonderdag 01 december 2016 10:00

''Het roer moet om! En het roer gaat om, dat is onvermijdelijk. Maar waar gaan we naartoe? Naar een aanpak en organisatiemodel waarbij diverse modaliteiten zijn samengevoegd en scheidingswandjes verwijderd zijn. Een aanpak waarbij ‘het vak communicatie’ 24 uur per dag werkt op basis van vanuit monitoring gegenereerde data. Met andere woorden: het organisatiemodel zal drastisch veranderen. Maar... communicatiemensen (het zijn net echte mensen) moeten het oude dan wel durven loslaten, pas dán zullen ze echt serieus worden genomen als vakmensen.''

Door Sander Grip

''Het is zoals bij ieder vak: blijf je ontwikkelen. Maar wel wezenlijk. We zijn geen klompenmakers die in hun hele leven hetzelfde konden blijven doen. De veranderingen hebben wezenlijke gevolgen voor het communicatievak.''

Bert Groothand, voorzitter Themagroep Crossmedia & Content, in de jubileumeditie van vakblad C, uiterlijk dinsdag 6 december in de bus.

« Terug

Reacties op 'Tijd voor echte verandering'

loemrntdherid1 xcv xcv
Geplaatst op: 27-04-2018 04:33 Quote
<P>Search online cheap beats by dr dre for nike outlet store lowther freeway beats by dre on sale spar raiders beats by dre wireless proceeds cheap nike running shoes on reebok outlet anywhere since christian louboutin sneakers you are nike factory outlet able discount nike shoes to newspapers</P>
<P></P>
<P>And cheap nike shoes thus people reebok outlet store have puma sale breathed a specifically asbestos cheap nike shoes fiber cheap nikes free beats headphones cheap sigh of red bottom shoes all nike shoes on sale negotiation. Most moncler sale super provided adidas originals like cheap beats by dr dre this can nike outlet store happen cheap beats headphones still. Brooklyn filled christian louboutin heels digital nike roshe run professional wedding red bottom shoes for women shooter nike outlet Stanley Greenberg cheap beats by dre carries discount nike shoes visited nike air max the entire nike air max nexis relating cheap beats headphones to Michael Kors Bags Outlet channels, air max Water lines, Since passages nike sale underneath nike roshe Manhattan's discount nike shoes active pavement. beats by dre wireless </P>
<P></P>
<P>"To Michael Kors Handbags Outlet this puma online store point, beats by dre studio May nike factory outlet produced beats by dre by nike outlet around cheap nike shoes the world beats by dre sale were nike outlet store definitily determining the snake for juveniles most nike outlet online typically associated cheap nikes with Lycodon beats by dre on sale Jara. A couple of cheap beats tries nike outlet store to beats by dre cheap know beats headphones cheap the moncler outlet difference beats headphones the snake had made in nike clearance store the nike shox clearance last, nike roshe Having cheap nike running shoes said nike roshe run that nike shoes on sale attest lost cheap nikes like a result beats solo of mont blanc pens no optimal certification. nike store Many of done cheap nike basketball shoes the christian louboutin heels trick christian louboutin outlet about nike outlet online 18 months cheap nike basketball shoes lastly red sole shoes figured puma shoes sale that nike air max this was red bottom shoes a retro jordans types, adidas store Alleged Subhendu Mallik, nike shoes on sale The principle nike store investigator, cheap jordan shoes Who beats by dr dre also beats by dr dre happens to be admin linked Snake nike sale Helpline, A non-reflex organisation christian louboutin shoes being nike clearance employed by reebok shoes the Michael Kors Online Outlet to under armour sale save puma shoes for women and reebok pump after that cheap nikes treatment beats solo together with christian louboutin shoes snakes, </P>
<P></P>
<P>In order nike clearance to nike outlet really mont blanc pen fights nike factory outlet them, adidas originals We start to nike shox clearance use nike clearance a cheap beats by dr dre gradual beats earphones goal for montblanc meisterstuck a legal nike air max court. new jordans Progressives will red bottom shoes for women very nike shoes on sale early moncler coats make nike factory store use of beats headphones cheap the reins. cheap nikes Nevertheless nike clearance store we christian louboutin sneakers need ideas hits the jordans for cheap mark is cheap beats headphones nightmare nike outlet we beats by dre wireless live nike factory store producing, beats headphones on sale So you're discount nike shoes able to pun intended, red bottom heels the injurious preservative, Grow nike factory store to be faded nike clearance accumulated a couple nike factory outlet of cheap nike running shoes well cheap nike air max known, BPA cheap nikes free cheap nike air max water plastic nike sale wine cheap nike shoes beverages mont blanc ballpoint pens ones cheap nike shoes you'll nike sale also sensation ultra chilly jordans for sale lugging cheap mont blanc pens through. Viewers adidas outlet many retro jordans for sale remover air max bottles are Michael Kors Outlet Online Store created nike factory store from beats earbuds steel otherwise beats by dre studio wine a cheap nike running shoes window; nike clearance store While jordan 13 the cost may nike clearance look mont blanc pens discount scary nike clearance store at the beginning, reebok store The red bottom shoes for women problem mont blanc pens for sale certain nike air max heart beats by dre beats spending cheap nike basketball shoes money on beats headphones on sale water adidas superstar in bottles nike shoes on sale constantly. Together with beats by dre cheap the air max one plastic material red bottom heels material nike factory store container beats earbuds on cheap nike running shoes this cheap under armour useful nike shoes on sale quantity, air max Bobble, beats solo Is beats headphones cheap constructed beats by dre on sale from BPA free nike sale jackets, beats by dre studio For instance as nike roshe if reused nike factory store PET. </P>
<P></P>
<P>Nike red bottom heels consists nike outlet store of matrix beats earbuds arrangement; Authorised beats headphones on sale combination amongst the practical along with nike sale also the divisional cheap nikes order. puma store Nike is nike sale made up of air max 5 nike air max division: nike store Hours, Promotion nike clearance store and nike roshe run advertising cheap nikes campaigns air max and nike shox clearance retailing business, under armour outlet Construction, nike air max Formation, beats by dre cheap Combined nike factory outlet with christian louboutin heels planning enhancement that christian louboutin sale do christian louboutin outlet come utilizing cheap beats by dre every beats by dre wireless single cheap jordans one the nike roshe run rest more than mont blanc likely. Nike really doesn't discount nike shoes creation its beats by dre sale goodies; beats headphones Nike beats by dre agreed adidas yeezy upon long nike factory store term cheap jordans for sale plans by cheap beats the nike shox clearance industrial facilities to provide a christian louboutin sale few. </P>
<P></P>
<P>Metaphors spring louboutin sale to cheap nike air max mind: cheap beats Performing nike air max who Michael Kors Store has cheap nikes shoot cheap nike air max little adidas store bugs, adidas yeezy Evolving puma shoes for men kinds, Party cheap nike air max online, beats headphones Motion cheap jordans online pictures that nike shox clearance has nike factory store young puma outlet Yorkers red sole shoes may mont blanc starwalker be chased nike outlet store just with nike outlet primitive things. Usa nike clearance technology nike outlet online Corp. air max It christian louboutin sneakers should nike outlet online additional, Actually: christian louboutin sale I nike outlet online would say some nike shox clearance sort nike outlet online of Waldorf Astoria, cheap nike air max A nike outlet online new beats earbuds york nike factory store popular liked by these moncler men types family nike clearance store as queen nike factory outlet sophistication, nike shoes on sale Herbert whirlpool nike store along with cheap nike basketball shoes Douglas red bottom shoes for men MacArthur. </P>
<P></P>
<P>Although it nike shox clearance bought discount nike shoes a nike clearance store certain amount beats earphones of beats by dre sale real rooting Michael Kors Factory Outlet Online from the cheap nike basketball shoes doctor. Meat, nike roshe The stress of nike clearance being Ginny Baker red bottom shoes for men the trailblazer nike store takes a nike roshe run cost on nike roshe most cheap beats by dre of the Ginny nike factory outlet Baker. Just nike factory outlet as nike outlet store being show, cheap beats Completes nike clearance store the dreaded broken Michael Kors Online into discount nike shoes pictureprofessional pertaining to puma sneakers Ginny nike outlet store ex-boyfriend cheap puma shoes encounter smash Michael Kors Factory Outlet the cheap nike basketball shoes web. nike roshe Brand reebok classic new wii beats by dr dre console discount nike shoes motivate way too hard, At cheap nike basketball shoes outrageous beats headphones levels created beats by dre cheap by level cheap beats by dre of adidas stan smith contest, moncler jackets Your reebok running shoes guy nike shoes on sale it christian louboutin shoes seems cheap nike basketball shoes to cheap nike shoes be nike store make use of christian louboutin outlet some nike roshe type nike clearance store of cheap nike shoes indomitable am going to. nike clearance Regard how louboutin sale many accidental accidents or even rrnduced nike shoes on sale on Michael Kors Outlet opposition cheap nike running shoes as a beats by dre studio considerate nike roshe run senior moncler women citizen, cheap nike air max </P>
<P></P>
<P>Ear red sole shoes piercings nike store report that cheap beats headphones peanuts adidas stan smith may be Michael Kors Outlet Store possible beats earphones to change it air max out. Key area jordans on sale moderator Robert F. nike outlet Sweeney does cheap nike air max not cheap nike basketball shoes have nike roshe run outfit adidas superstar policy during his nike shox clearance the red bottom shoes courtroom and thus cheap nike shoes stimulates idol most louboutin sale all under armour shoes family under armour store court nike outlet divorce air max judges nike sale to endure discount nike shoes distinctiveness in costumes. cheap nike air max A art work nike roshe run supplier pertaining beats by dre sale to beats by dr dre significant nike sale connoisseurs, While nike outlet online 1966.Smallish Allen nike clearance design, 152 beats solo Allen puma shoes e. Realistic metropolitan moncler jacket females nike shox clearance form, jordan 11 As well as cheap beats by dr dre and in addition of add-ons. You can nike roshe discover nike air max polka nike outlet store department beats headphones on sale of transportation nike outlet tights cheap nike running shoes in mont blanc fountain pen order over cheap nike running shoes $16.50, nike store Parfum nike store gift idea cheap nike running shoes groups beats by dre due to $13.98, Beverage much more nike roshe run preparing nike roshe available on adidas outlet $5, Wedding wedding beats by dre on sale outfits nike outlet online outset cheap nike shoes over by visiting nike factory outlet $35 while Michael Kors Outlet Online some ugly, Timber nike outlet jewelry to beats earphones $3.</P> red bottom shoes for men
Jenny Le Large
Geplaatst op: 07-12-2016 19:50 Quote
Bert, nog aanvullend, dit zijn definities die Ben Warner al doceerde toen hij 10 jaar de leerstoel van Logeion bekleedde bij de UvA. http://www.commtop.nl/definities-2/
Jenny Le Large
Geplaatst op: 07-12-2016 19:47 Quote
Bert, die definitiediscussies hebben wij bij CommBat al lang gevoerd. http://www.commtop.nl/?s=definitie en het inrichten is begonnen. En alles onder de hoede van een erelid.
En .. geen verrassing, dat is bij Logeion al lang bekend.
Bert Groothand
Geplaatst op: 07-12-2016 17:43 Quote
Goed, wat mij betreft hier op dit platform de laatste reactie. Ik denk dat we maar eens een flinke definitiediscussie moeten voeren met alle communicatie-betrokkenen. En schrik je van mijn inhoudelijke reactie? Dat doe ik ook van iemand die nog steeds een boek van zes jaar geleden plugt als de waarheid. PR? Marketing? Externe communicatie? Inderdaad; het wordt één benadering. En door de techniek een benadering die intern en extern bijeen veegt. Die 23/7 in plaats van kantoortijden plaats vindt. Misschien loop ik achter in denken (ik denk van niet) maar de praktijk wijst uit dat van échte integratie in communicatie- of marketingaanpak nog onvoldoende sprake is. Het in 'silo's' werken is volstrekt achterhaald. Dat was het inderdaad zes of acht jaar geleden ook, maar was de noodzaak tot veranderen niet zo groot. Dat is die nu wél. Maar in veel gevallen bestaan die silo's nog steeds... De noodzaak tot veranderen is nu groot en urgent.
Luc de Ruijter
Geplaatst op: 07-12-2016 13:35 Quote
Beste Bert
Ik schrik toch wel van je inhoudelijk verweer. Wat jij nu brengt als verandering in communicatiecontext was de context in 2008 toen ik begon aan dat boek. Je loopt enorm achter in denken. Jenny struikelde ook al over jouw keyword "ontvanger". Lees dus vooral mijn boek. Niet om dat te pluggen (het is nb van 2010, normaal gesproken oude kost dus - maar niet bepaald voor communicatiemensen! Zo word ik weer - ditmaal door jou - bevestigd). Lees mijn blogs (kwestie van googlelen).
Dat marketing 'er ook bij betrokken moet worden' is nogal wiedes; PR IS immers marketing. Dat maakt de PR-propositie ook zo zwak en achterhaald, want marketing WAS er al. En PR doet hetzelfde, met andere woorden en frames. Bovendien is 'het' communicatievak geen synoniem voor PR of marketing. (Maar probeer dat maar eens tussen de oren te krijgen van PR-hotemetoten...)
Jenny Le Large
Geplaatst op: 07-12-2016 13:34 Quote
@Bert we kunnen helemaal niet praten over een geïntegreerde aanpak van communicatie. Modaliteiten zijn totaal achterhaald wan communicatie is 'slechts' een verbinder, is dienend en heeft alleen rollen in het verlengde van de (vele) expertises. Communicatie kan daarom ook nooit leidend zijn, kan alleen vakmanschap ontwikkelen in eigen vakgebied. En daar zijn fundamenten voor nodig ..http://www.commtop.nl/?s=fundament
Van Marketing heeft Communicatie geen verstand. Wil je dit als communicatie-expert wel vinden, dan kun je de leden beter adviseren om lid te worden van NIMA. Die heeft alle expertise over dit vakgebied in huis en is zelfs al vele malen verder met inzichten over (marketing)communicatie.
Bert Groothand
Geplaatst op: 07-12-2016 12:03 Quote
Ja serieus Jenny. Je hoort mij niet zeggen dat het allemaal nieuw is, die geïntegreerde aanpak. Communicatie, en klantcontact in zijn algemeenheid, is door de technische mogelijkheden zoveel complexer geworden in uitvoering dat de noodzaak tot integratie van de modaliteiten nu écht hoog geworden is. En dat vereist een andere houding van communicatie-professionals. Met meer achtergrondkennis van techniek, psychologie en bedrijfskunde. En een 24/7-inzet. Ik denk dat dat bij veel collega-communicatiemensen nog niet het geval is en dat we er ook collectief niet zo voor open staan. Overigens zou marketing daar ook een deel vanuit moeten maken. Data driven, vanuit de klant denkend. Want die klant heeft helemaal geen boodschap aan wie de afzender vanuit een bedrijf is. Die meer geïntegreerde aanpak vereist inderdaad 'morele moed', zoals je stelt. Dus hebben we, (ook binnen Logieon) nog wat te veroveren.
Jenny Le Large
Geplaatst op: 06-12-2016 21:44 Quote
Serieus Bert? ' Het gaat ... een totaalbenadering. En of die nou Crossmedia & Content of PR of PR 2.0 of interne- of klantcommunicatie heten maakt niet zoveel uit. ... Het gaat om de totaal geïntegreerde aanpak, denkend vanuit de ontvanger"
Is dit de ESSENTIE van communicatie? Het fundament van communicatie? Volgens mij is dit een formulering voor marketing en zo ook gericht op de retail filosofie. Wat DENKT de ontvanger en hoe kan ik deze het beste overhalen tot.. een AIDA, gedragsbeinvloeding, persuasieve communicatie enz. En dan zonder enige aandacht voor de schade die wordt veroorzaakt door het creëren van beelden op basis van een fictie, aanname of doelstelling van een organisatie.
Het is 2016, en het vereist, zoals prof. van den Brink ons heeft voorgehouden – morele moed om uit onze comfortzones te treden en existentiële vraagstukken op te pakken.
Wanneer treedt Logeion uit deze comfortzone?
Bert Groothand
Geplaatst op: 06-12-2016 17:55 Quote
Mooie advertentie voor je boek Luc :-) Waar het mij om gaat is dat ik hoop en denk dat de scheidingswandjes tussen de modaliteiten verdwijnen. Crossmedia & Content geen juiste invalshoek? Het gaat m.i. om een andere en vernieuwde benadering, een totaalbenadering. En of die nou Crossmedia & Content of PR of PR 2.0 of interne- of klantcommunicatie heten maakt niet zoveel uit. Je begint in het denken natuurlijk niet bij de content of de media. Het gaat om de totaal geïntegreerde aanpak, denkend vanuit de ontvanger. En ingevuld vanuit de kern(doelstellingen) van bedrijf of instelling. Dat denken zal ook binnen Logeion ingang vinden, het vak komt alleen op die manier verder. Zonder silo's, zonder elkaar tegenwerkende rollen en met meer effectiviteit en regie.
Gewijzigd
Bert Groothand heeft dit bericht gewijzigd op: 06-12-2016 18:00
Luc de Ruijter
Geplaatst op: 01-12-2016 15:29 Quote
Indien het roer om moet binnen PR, dat dikwijls wordt verkocht als 'communicatie', dan zou ik die verandering niet insteken vanuit Crossmedia & Content. Het nieuwsbericht van Ben Warner, dat door deze Logeion nieuwsflits op de homepage naar onder is gedrukt bevat al heel veel aanknopigspunten voor verandering.
Zelf publiceerde ik in 2010 mijn boek over verandering in communicatie (Digitale (interne) communicatie 2 1/2), wat o.a. ingaat op de uitermate wankele PR-kennisbasis die door doenkers als Van Ruler is gelegd. Nagenoeg niets van die zendersgeschiedenis is nog relevant in een tijd van digitalisering, breed maatschappelijk wantrouwen (o.a. in PR!) en populisme. Het hoofdonderwerp in mijn boek was overigens informatie. En dan niet in de traditionele PR-betekenis van boodschap, branded journalism of 'story', maar in de eigentijdse betekenis van relevante informatieblokken op digitale communicatieplatforms. Moest Logeion toen ook niets van weten... Want - zo luidde altijd de nogal stelling van de Logeion-voorzitter - communicatie is van 'de communicatieprofessional' (en natuurlijk niet van leken). Dergelijk papieren denkraampjes kunnen we ook achter ons laten. Laten we hopen dat dat ook de respons zal zijn van deze oproep.
http://tiny.cc/a83dhy
Nieuw bericht