Bart de Vries nieuwe voorzitter IPRA

Bart-de-Vries-zwarte-rand.jpgwoensdag 10 februari 2016 16:21

Bart de Vries werd afgelopen weekeinde geïnstalleerd als nieuwe voorzitter van de International Public Relations Association (IPRA). Hij wil als nieuwe voorzitter een aantal veranderingen aanbrengen met betrekking tot de jongere generatie. En zijn blik op de toekomst is gericht op kwaliteit. "Als IPRA-President wil ik allereerst de unieke waarde van IPRA - de verbindende factor tussen communicatieprofessionals wereldwijd - ondersteunen en waar mogelijk versterken", aldus De Vries, die als Associate Senior Consultant verbonden is aan HvdM.

Door Linda Ammerlaan

De Vries beoogt tegelijkertijd de betekenis van IPRA voor het internationale beroepsveld te verduidelijken voor een grote groep van jongere communicatieprofessionals. “IPRA heeft weliswaar een roemruchte geschiedenis, veel daarvan leest als de routekaart van de ontwikkeling van public relations gedurende de achterliggende decennia, maar een jongere generatie zal meer moeten worden aangesproken op wat nu belangrijk voor haar is”, zegt de nieuwe voorzitter. Binnen de LinkedIn-groep verenigt IPRA ruim 10.000 leden en hij zal zich vooral gaan richten op het intensiveren van de discussies die daar plaatsvinden en op het verder betrekken van IPRA-leden bij de vraagstukken die het communicatievak nu beheersen.
De Vries: "De toekomst van IPRA blijft voor mij onverminderd de rol van wereldwijd netwerk van communicatieprofessionals rondom kwaliteit van de vakuitoefening, beïnvloeding van de perceptie van public relations, bijdragen aan maatschappelijk relevante vraagstukken (UN en UNESCO) en het beginnen en onderhouden van discussies die de ethiek van het vak aangaan. Dit alles vanuit de unieke positie dat alleen IPRA de velerlei cultureel zo verschillende invalshoeken en opvattingen met elkaar kan verbinden."

IPRA
De International Public Relations Association (IPRA) bestaat sinds mei 1955. Onder de grondleggers bevonden zich namens Nederland Rein J. Vogels en M. Weisglas. Het oogmerk bij de oprichting, waarvoor een groep vroege PR-beoefenaars in 1949 bijeen kwam, was de ontluikende PR-professie in de Westerse landen een transnationale basis te geven. Speerpunten waren het verhogen van de kwaliteitsstandaard in het algemeen en die van de individuele PR-professionals in het bijzonder.
IPRA groeide tijdens de onstuimige ontwikkelingsjaren van public relations uit tot de enige werkelijk wereldwijde beroepsorganisatie voor communicatieprofessionals. IPRA publiceerde over de jaren een reeks vooraanstaande Gold Papers en formuleerde een ‘Code of Conduct’ die na een aantal revisies en toevoegingen nu de algemeen aanvaarde basis vormt voor ethisch handelen in communicatie.
In de 21ste eeuw stelt IPRA zich nog steeds de taak communicatieprofessionals wereldwijd met elkaar te verbinden. Het behoud en vergroten van de individuele kwaliteit als maatstaf voor professioneel en verantwoord handelen is een centrale doelstelling. Dat komt onder andere tot uitdrukking in de Golden Worlds Awards (GWA) die jaarlijks worden toegekend in een groot aantal categorieën. IPRA heeft een erkende NGO-status bij de Verenigde Naties en heeft een zogeheten consultatieve status bij UNESCO. 

« Terug

Reacties op 'Bart de Vries nieuwe voorzitter IPRA'

Geen berichten gevonden

Log in om te kunnen reageren op nieuwsberichten.

Steun Logeion

Logeion is dé beroepsorganisatie voor communicatieprofessionals in Nederland, met ruim 4.000 leden. Logeion is wereldwijd de op één na oudste beroepsorganisatie voor communicatie en kent een rijke traditie van vernieuwing. Mede daardoor behoort Nederland, zowel in de beroepspraktijk als in onderwijs en wetenschap, internationaal tot de voorhoede van het vak. Je kunt onze werkzaamheden steunen met een vrijwillige bijdrage in de vorm van een donatie. Zo help je het communicatievak te blijven ontwikkelen.