‘Het verhaal van de jager’ leidt tot Communicatievrouw van het Jaar

commvrouw.jpgzondag 31 januari 2016 11:56

Toen Janneke Eigeman in september 2013 als teamleider Communicatie bij de Koninklijke Nederlandse Jagersvereniging begon, verbaasde ze zich over de defensieve houding die jagers zichzelf hadden aangemeten: 'De moraal was dat je stil moest zitten als je werd geschoren.' Eigeman veranderde die communicatiestrategie radicaal en werd daarmee door Logeion uitgeroepen tot Communicatievrouw van het Jaar.

Door Remco Faasen

De confettislierten plakken vast aan de schoenen van de communicado’s die twee van hun collega’s omhelzen, zoenen of ferm de hand schudden. Janneke Eigeman en Chris Janssen zijn zojuist in Naturalis Biodiversity Center in Leiden uitgeroepen tot Communicatievrouw en CommunicatieTalent van het Jaar. Na een middag vol spanning kunnen de teamleider Communicatie en de communicatiestrateeg die grote groepen jongeren via social media enthousiast heeft gemaakt voor SAIL 2015 in Amsterdam, eindelijk ontspannen. 

Geanimeerde gesprekken voorafgaand aan de verkiezing

Jagersvereniging

Als juryvoorzitter Richard van der Eijk de namen van de winnaars bekend heeft gemaakt, komt er voor Eigeman en Janssen een geslaagd einde aan een maanden eerder ingezette missie. Eigeman veranderde de communicatiestrategie van de Jagersvereniging: ‘Het verhaal van de jager was ver weggezakt, we hadden een hele defensieve houding aangenomen. Ik kwam in dienst met de moraal dat je stil moet zitten als je wordt geschoren maar ik vond dat dat geen recht deed aan de vereniging. Ik wilde ons verhaal juist vertellen en snapte niet waarom wij ons steeds maar richtten op onze tegenstanders maar niet op de voorstanders die helemaal niet tegen het principe van jagen voor eten zijn. Ik heb onze leden gestimuleerd actief ons verhaal uit te dragen en ze daarvoor de instrumenten gegeven.’

De drie finalisten van de verkiezing Communicatieman/vrouw van het Jaar. Janneke Eigeman tussen Reint Jan Renes (Lector Crossmediale Communicatie in het Publieke Domein Hogeschool Utrecht) en Natalja Talitsch (communicatiemanager Tour de France Utrecht 2015)

SAIL

Chris Janssen kreeg de opdracht van SAIL 2015 de grootste op social mediagebied ooit te maken en daarbij nieuwe doelgroepen aan te boren. En dat lukte: ‘Ik heb de kans gekregen om samen met een team van mensen een succes te maken van het aanboren van nieuwe doelgroepen waarmee SAIL bestaansrecht heeft gekregen voor de toekomst. Ik vond het knap dat de organisatie die ambitie toonde, écht een stap zette en mij zoveel verantwoordelijkheid gaf.’ Met behulp van vloggers, bloggers, fotografen, editors en redacteuren ontwikkelde Janssen zoveel content voor taditionele én nieuwe social media dat het nautische evenement op onder meer Facebook, Twitter, Snapchat en Periscope groter werd dan alle belangrijke evenementen van Nederland in 2015 bij elkaar opgeteld.

Janneke Eigeman tijdens haar presentatie

Chris Janssen tijdens zijn presentatie

Lees het volledige gesprek tussen Communicatievrouw van het Jaar Janneke Eigeman en CommunicatieTalent van het Jaar Chris Janssen in C#1. Het eerste nummer van 2016 verschijnt op 12 februari.

Foto's: Marieke Odekerken

« Terug

Reacties op '‘Het verhaal van de jager’ leidt tot Communicatievrouw van het Jaar'

monique van vliet
Geplaatst op: 03-02-2016 17:27 Quote
Trots op de winnaars van 2015! Ze brengen het vak verder!
Nieuw bericht