Verslag Nut en noodzaak van mediamonitoring bij crises bij de Nationale Politie

Event Politie Header.jpgvrijdag 12 juni 2015 08:52

Wat is de aanpak van het Crisiscommunicatieteam van de Nationale Politie bij crises als Project X in Haren? En wat is het belang van mediamonitoring in deze aanpak? Dick en Skye van Gooswilligen vertelden het Logeion Young Professionals op 4 juni tijdens de enter-the-firm bij de Politie. Yolanda Wubben ging in op de rol die ‘tegensprekers’ spelen bij crisiscommunicatie.

Door Lisette Molenaar


Weten wat er in buitenwereld speelt

Hoe detecteer je een crisis? Om daarmee te oefenen stelt Dick als opening de aanwezigen de vraag: “Als je kijkt naar het nieuws van de afgelopen 24 uur. Welke personen of organisaties hebben crisiscommunicatie nodig?” Met het maken van dit lijstje geeft Dick aan: “Een crisis is een crisis als de buitenwereld dat zo ervaart. Het is belangrijk om te weten wat er in de buitenwereld speelt. Volg het nieuws.”

Crisiscommunicatie

Het doel van crisiscommunicatie is het herstellen of het uitbouwen van het publiek vertrouwen. Filmpjes gaan tegenwoordig binnen een paar minuten de hele wereld over. Communicatie gaat niet meer om zenden, maar om het managen van verwachtingen. Dick geeft tien do’s and don’ts van crisiscommunicatie, waaronder: “Het managen van crisiscommunicatie is als het rennen van een marathon. Dat moet je oefenen. Schrijf eens op wat jouw organisatie kan overkomen en bereid je daarop voor.”

Het belang van omgevingsanalyses

De omgevingsanalyses zijn de basis voor een goed advies. Dick geeft aan: “Als je als communicatieprofessional zegt dat je niet serieus wordt genomen, komt dat doordat je niet genoeg toegevoegde waarde laat zien. Omgevingsanalyses zorgen ervoor dat je vooraan in het proces staat.” Sociale media spelen een belangrijke rol bij het maken van omgevingsanalyses. Skye vertelt: “Het meeste sentiment vind je op sociale media. Maar soms sturen we ook mensen ter plaatse om daar het sentiment te peilen.“ Ze benadrukt het belang van omgevingsanalyses. “Elke crisis begint en eindigt met een omgevingsanalyse.”

De rol van tegensprekers

Yolanda gaat verder in op de rol die tegensprekers vervullen. “Ieder mens doet aan tunneldenken. We denken dat het normaal is wat en hoe wij denken.” Tegensprekers doorbreken dit patroon. Zij stellen kritische vragen, bedenken andere argumenten en zetten beslissingen in een ander daglicht. Ze moeten het leuk vinden om de advocaat van de duivel te spelen. “Tegensprekers komen met scenario’s waar je niet aan dacht”, geeft Yolanda aan. Ook benadrukt ze dat tegensprekers niet alleen bij crisiscommunicatie waardevol zijn, maar dat ze in allerlei projecten en organisaties in te zetten zijn.

“Dit is wat wij als Young Professionals nodig hebben”

Tijdens de borrel geeft deelnemer Corné Stroomer aan dat hij het een waardevolle sessie vindt: “Deze bijeenkomst biedt handelingsperspectief. Het is bijna een soort stappenplan dat je kunt volgen. Het aanreiken van praktische handvatten, dat is precies wat wij als Young Professionals nodig hebben.” Nienke Penterman geeft aan: “Het maakt me er bewust van dat het belangrijk is om goed voorbereid te zijn op crises. Het maken van omgevingsanalyses lijkt mij heel waardevol.”

We danken de Nationale Politie voor hun gastvrijheid. Ook danken we alle deelnemers voor hun komst en zien we jullie graag weer bij de zomerborrel van Logeion Young Professionals eind augustus waar je niet alleen andere Young profs ontmoet, maar ook kennis kunt maken met seniors uit het vak!

« Terug

Reacties op 'Verslag Nut en noodzaak van mediamonitoring bij crises bij de Nationale Politie'

Geen berichten gevonden

Log in om te kunnen reageren op nieuwsberichten.