Vijf vragen aan Zabeth van Veen (imagodeskundige) over haar visie op Personal Branding

LOGNW_zabeth.jpgdonderdag 30 oktober 2014 15:23

Op donderdag 6 november is Zabeth van Veen keynote speaker op het Personal Branding seminar van Logeion Young Professionals en SRM. Als dé imagodeskundige van Nederland weet zij alles af van hoe je jouw effectiviteit als communicatie professional kan vergroten. Logeion Young Professionals gaat in gesprek en stelt vijf vragen over de visie van Zabeth van Veen op Personal Branding.

Door Daphne Smit

1. Wat is Personal Branding volgens jou?
Personal Branding gaat over wie jij als persoon bent en hoe je dat uitstraalt. Mensen hebben slechts een milliseconde nodig om indrukken van elkaar op te doen en daaraan direct waardeoordelen te koppelen. Deze zijn vooral gebaseerd op uiterlijk, houding en uitstraling. Veel minder dan op inhoud. Onbewuste processen beïnvloeden daarbij niet alleen ons eigen denken en doen, maar ook dat van anderen. Door je hier bewust van te zijn kun je je effectiviteit als communicatie professional vergroten. Personal Branding is voor mij dan ook weten wie je bent, wat je kunt, wilt en uitstraalt en vervolgens jezelf op een professionele, geloofwaardige en eigen manier laten zien aan de buitenwereld .

2. Waarom is Personal Branding belangrijk voor jonge communicatieprofessionals?
Er zijn 2 redenen:
1 Voor zichzelf: Hoe eerder je weet wat je uitstraalt, wie je bent, wat je uniek maakt, hoe beter. Zelfinzicht is het begin van alle wijsheid en maakt dat je meer zelfvertrouwen krijgt, betere keuzes voor jezelf maakt en anderen beter begrijpt. Besef daarbij dat mensen eerder geloven wat ze zien dan wat ze horen. Als je weet wie je bent en wat je uitstraalt, kun je je eigen eerste indruk sturen zodat je zo min mogelijk last hebt van waardeoordelen van anderen. Voor een product of bedrijf vinden we het heel logisch dat je eerst de USP’s vaststelt en daarna een juiste verpakking erbij maakt. Bij een mens is het eigenlijk net zo.

2: Voor je (interne) klanten: In adviestrajecten naar (interne) klanten wordt veel aandacht besteed aan communicatie uitingen, maar wat klanten zelf uitstralen, dat deel is onderbelicht. Je kunt nog zo’n goede mediatraining geven maar als je het uiterlijke deel en non-verbaal gedrag niet meeneemt ben je veel minder effectief. Het is een wat gevoelig onderdeel, maar als je dit op een respectvolle manier weet over te brengen en een onderdeel laat zijn van je totaaladvies, ben je onderscheidend.

3. Je officiële functie heet ‘imagodeskundige’. Wat houdt het eigenlijk precies in om imagodeskundige te zijn?
Ieder mens bezit unieke talenten en kwaliteiten, het is de kunst deze voelbaar, zichtbaar en authentiek te manifesteren waardoor het hoogste rendement wordt behaald. Dat vind ik leuk, dat geeft me energie. Niks zo jammer dan dat mensen met goede inhoud, inborst en talent geen kans krijgen, omdat anderen onvoldoende door uiterlijkheden heen kunnen kijken. Dat dit laatste voor ons allen geldt, maak ik 6 november zichtbaar.

Onder de naam ImagoMatch, waar ik nu bijna 10 jaar eigenaar van ben, probeer ik het beste in mens en organisatie naar boven te halen en tune ik dit met de juiste vormentaal (presentatie, eigenheid en uitstraling). Ik denk dat het door de combinatie enthousiasme, kennis, ervaring en uitstraling komt dat ik regelmatig in de media en voor bedrijven gevraagd wordt als spreker en deskundige op het gebied van imago en professionaliteit.

4. Wat zou je de jonge generatie communicatieprofessionals mee willen geven als het gaat om personal branding?
Ook al vind je je eigen uiterlijk niet belangrijk, dat kan en mag. Een ander die jou niet kent, vindt het wel heel belangrijk. Laat je verpakking niet belemmeren om je talent in te kunnen zetten.
Als je buitenkant niet belangrijk is en geen betekenis heeft, waarom hebben we dan allemaal een andere buitenkant gekregen?

5. Tot slot, waarom zouden young professionals donderdag 6 november naar de personal branding sessie en jouw keynote toe moeten komen?
Voor zowel mens als organisatie geldt dat kennis, kunde en inhoud dé juiste verpakking vragen. Young professionals leren tijdens de opleiding hoe dit werkt voor organisaties, maar niet hoe dit werkt voor mensen. In dat verhaal ga ik je meenemen. Meer impact en kansen in het leven door persoonlijke uitstraling is waar ik in geloof. In mijn verhaal op 6 november wil ik je graag op een respectvolle en verrassende manier laten zien dat wetenschappelijke ontdekkingen over uiterlijk en non-verbaal gedrag direct toepasbaar zijn op jezelf.

Je bent goed zoals je bent, maar ik maak je graag nog beter.

Donderdag 6 november vindt het Personal Branding seminar van Logeion Young Professionals plaats bij SRM in Amsterdam. Daar is Zabeth van Veen de keynote speaker. Aanmelden voor deze bijeenkomst is nog mogelijk. Meer informatie vind je hier:
http://www.logeion.nl/bijeenkomst/106/personal-branding-je-eigen-merk-logeion-young-professionals/about#.VE_rkfl5OMM

« Terug

Reacties op 'Vijf vragen aan Zabeth van Veen (imagodeskundige) over haar visie op Personal Branding'

Geen berichten gevonden

Log in om te kunnen reageren op nieuwsberichten.

Archief > 2014

december

november

oktober

september

augustus

juli

juni

mei

april

maart

februari

januari