Galjaardjury over nominatie Do'orgaan

LOGNW_Do'orgaan.jpgwoensdag 09 april 2014 14:38

Het project Do’orgaan van de Nederlandse Transplantatiestichting (NTS) is een voorbeeld van een campagne die een moeilijk maatschappelijk issue vertaalt naar een prettige en laagdrempelige campagne. Het project opereert vanuit een duidelijke probleemstelling, sluit aan op de belevingswereld van de doelgroep en wil niet een mening opdringen maar bewustzijn creëren. Reden voor de jury om deze campagne te nomineren voor de Galjaardprijs.

Door Maarten van Wieringen

Elke volwassen Nederlander heeft ooit de indringende vraag gekregen: word je donor, ja of nee? Sommigen kampen na jaren dubben nog steeds met het dilemma: zal ik wel of zal ik niet? Vooral bij jongeren leven er veel vragen: welke organen kunnen wel en niet getransplanteerd worden? Gaan artsen wel esthetisch met je lichaam om? Ze gaan toch niet eerder snijden in mijn lichaam voordat ik echt dood ben?

De NTS richt zich met haar campagne op MBO-scholieren. Volgens onderzoek vormen zij de groep Nederlanders die zich het minst druk maken over orgaandonatie. Tijd voor een goede campagne dus. Do’orgaan reist door heel Nederland en helpt scholieren op creatieve en eigenzinnige manier hierover een mening te vormen. De scholen maken in vier workshops hun eigen voorstelling over orgaandonatie. Leerlingen spelen hier zelf een centrale rol in. Begeleid door de Amsterdamse Hogeschool van de Kunsten organiseerden zij theatervoorstellingen voor de gehele school. Hierin werd het gesprek aangegaan over het wat en hoe van orgaandonatie. Mooi, zij zijn zelf de bedenker en uitvoerder van de campagne.

Wat de Galjaardjury interessant vindt aan deze campagne is dat de organisatie geen meningen wil opleggen over orgaandonatie, maar zelf een mening wil laten vormen. Daarnaast is de eigen omgeving en beleving van de doelgroep het vertrekpunt. Zij organiseren immers de inhoud van de workshop en zijn daarmee in de gelegenheid zelf hun eigen – soms ongepolijste – vragen te berde te brengen. Ook de vorm lijkt goed. Op laagdrempelige wijze wordt dit toch wel zeer serieuze maatschappelijke en persoonlijke thema besproken. En dat op een levendige en interactieve wijze die veel jongeren aanspreekt.

Het effect? Gaan deze jongeren na deze campagne hun keuze registreren als ze 18 jaar of ouder zijn? Daar zijn we erg benieuwd naar. Zeker is wel dat ze aan het denken zijn gezet. Door hun eigen schoolgenoten.

« Terug

Reacties op 'Galjaardjury over nominatie Do'orgaan'

Geen berichten gevonden

Log in om te kunnen reageren op nieuwsberichten.