Wijzer door de crisis

evaluatiewijzer-landscapewoensdag 27 november 2013 16:32

Een ramp als op de Filippijnen hoop je hier nooit mee te maken. Komt het oog van zo’n storm boven Nederland te liggen, dan staat ook hier het land onder water, al blijft er waarschijnlijk meer van de gebouwen en infrastructuur overeind. Professionele crisiscommunicatie kan dan van levensbelang zijn. Maar zijn we er klaar voor? Sinds kort krijgen crisiscommunicatieteams hulp van de Evaluatiewijzer Crisiscommunicatie, uitgegeven door het Crisiscommunicatieteam (CCT) van de politie, bij het evalueren van en het voorbereiden op hun werk tijdens een ramp.

Door Bernadet Timmer

De Evaluatiewijzer is uitgegeven door het Crisiscommunicatieteam (CCT) van de politie en bedacht door twee CCT-leden: Renate den Elzen en Marco Leeuwerink. Den Elzen: “Twee jaar geleden werd het CCT opgericht. Maar de evaluatie van de crises werd nogal eens vergeten. We wilden het ook leuker en completer maken. Met goede, prikkelende vragen, waarmee je je afwisselend kunt focussen op verschillende onderdelen.”

Voor verbetering vatbaar
Het kaartspel, voor één tot twintig spelers, is gericht op drie thema’s: organisatie (functies), middelen en omgeving (interactie). De speelduur is één tot vier uur; dat is vooral afhankelijk van de mate waarin er al voorbereidingen zijn getroffen en de ervaring van de spelers. Een winnaar is er niet; het doel is om zoveel mogelijk kaarten op de stapel ‘Geslaagd’ te krijgen. En te werken aan de onderwerpen op de stapel ‘Voor verbetering vatbaar’. De ‘Joker’ bewaar je voor het laatst; dat is de vraag welk crisisonderwerp nog niet aan bod is geweest, maar die je toch zou willen bespreken.

Borging in de organisatie
Van deze evaluatie wordt geen verslag gemaakt, maar blijft een van de spelers aan de zijlijn en schrijft als ‘evaluator’ alle belangrijke opmerkingen op. Hij of zij moet er dan wel voor zorgen dat de belangrijke opmerkingen geborgd worden in de organisatie. Bijvoorbeeld door het crisiscommunicatieplan aan te passen, een kritische blik te werpen op het proces, meer of andere trainingen te verzorgen met de betrokken crisiscommunicatieprofessionals. Den Elzen: “Niemand zit te wachten op extra werk, maar hierdoor ben je beter voorbereid op een volgende crisis en heb je er later als het goed is minder werk aan”. Uiteindelijk mikken de makers op een ‘groter vertrouwen in de overheid’ door een betere crisiscommunicatie. 

Wat heeft dit spel dat andere evaluatiemethodes niet hebben? Den Elzen: “We wilden vooral een leuke, praktische en nuttige manier om te evalueren voor alle partners, waarin ook vragen zitten over social media. Je kunt het spelen op hoofdlijnen of kijken wat van toepassing is op jouw organisatie of crisis.” Het spel is dus vooral een leuke, flexibele manier om de crisiscommunicatie te evalueren of voor te bereiden. De makers geven aan dat je het ook individueel kunt spelen tijdens de ramp, als een soort checklist. Maar als het water aan je lippen staat, ga je niet zitten kaarten.

Zelf spelen? Binnenkort vind je de evaluatiewijzer via www.evaluatiewijzer.nl

« Terug

Reacties op 'Wijzer door de crisis'

Geen berichten gevonden

Log in om te kunnen reageren op nieuwsberichten.