Hartstichting meest geloofwaardige merk

LOGnw-hartstichting-rechthoek.jpgdinsdag 24 september 2013 14:29

In het onderzoek 'Geloofwaardige Merken 2013' is Hartstichting het meest geloofwaardige merk. Het Goede doelen-merk laat niet alleen de directe concurrentie achter zich, maar ook ruim honderd merken uit uiteenlopende branches. Ook de Top 20 van vorig jaar - onder aanvoering van titelverdediger Albert Heijn - is weer in het onderzoek meegenomen.

Door Samantha van der Neut

De geloofwaardigheidsscore van Hartstichting ligt over het algemeen een flink stuk hoger dan die van de andere merken. Albert Heijn valt met de nieuwe score buiten de Top 20 van 2013. De nieuwe nummers 2 en 3 zijn respectievelijk het Nederlandse Rode Kruis en KWF Kankerbestrijding. De award werd uitgereikt aan de directeur van Hartstichting, Floris Italianer.

Het is voor het tweede achtereenvolgende jaar dat het onderzoek is uitgevoerd. Geloofwaardige Merken is een initiatief van Waal aan de Maas en Daccle. Het veldwerk is uitgevoerd door SSI onder ruim 5.000 respondenten en is gehouden van 12 tot en met 22 augustus. Het onderzoek laat een aantal opmerkelijke vondsten zien. Zo steekt de geloofwaardigheid van Goede doelen met kop en schouders boven de andere categorieën uit. Grote uitzondering hierop is het negatief scorende Plan Nederland.

Verder is het droevig gesteld met de geloofwaardigheid van de Tankstations/Oliemaatschappijen. De branche heeft een duidelijk geloofwaardigheidsprobleem. Op basis van het gemiddelde echter zijn de Energiemaatschappijen het minst geloofwaardig, maar dit komt mede doordat de twee minst geloofwaardige merken van 2013 (Oxxio en Nederlandse Energie Maatschappij) uit deze categorie komen. Merken kunnen overigens wel degelijk zelf iets doen aan hun geloofwaardigheid. Het onderzoek heeft aangetoond dat de merken geloofwaardiger zouden zijn als ze beter luisteren en reageren. Zij bungelen onderaan de lijst als respectievelijk laatste en op één na laatste.

Klik hier voor het complete rapport.

« Terug