Explosieve groei mobile marketing en big data

LOGNW_Shutterstock-trends-vergrootglas.jpgwoensdag 11 september 2013 13:55

De marketeer krijgt weer vaste grond onder zijn voeten. De gekte rond sociale media is over zijn hoogtepunt heen, de meeste groei wordt nu verwacht van mobile marketing. Dat blijkt uit de Grote Marketing Enquête 2013, uitgevoerd door Trendbox in opdracht van Tijdschrift voor Marketing.

Door Samantha van der Neut

De Grote Marketing Enquête start twaalf jaar met de open vraag wat de komende jaren de grootste kansen en uitdagingen voor het vak zijn. Een belangrijke uitkomst hierbij is dat marketeers veel kansen zien op het gebied van mobile marketing en big data. De respondenten kennen evenals vorig jaar het grootste groeipotentieel toe aan mobile marketing. Vier op de tien verwachten er in het komende jaar ‘iets’ mee te gaan doen, 33 procent doet er nu al ‘iets’ mee. Daarnaast wordt er een veel grotere nadruk op de centrale positie van de klant gelegd.

Elsbeth Eilander, chef Tijdschrift voor Marketing: ‘Mobile marketing is voor marketeers natuurlijk bij uitstek een tool om op veranderend consumentengedrag in te spelen, en om op die manier bestaande relaties te bevorderen.’

Het aantal bedrijven waar nu sprake is van een hoger marketingbudget is licht toegenomen, vooral in het business-to-consumer-kanaal. Volgens opgave van de marketeers gaat nu gemiddeld 48 procent van de bestedingen naar digitaal, en 52 procent naar offline.

« Terug