Sterk ondernemingsdoel van belang voor toonaangevende bedrijven

LOGnw-merk.jpgwoensdag 04 september 2013 13:38

Toonaangevende bedrijven geloven in het hebben van een sterk ondernemingsdoel. Dit blijkt uit het onderzoek The Power of Purpose van Burson-Marsteller en het IMD. De publicatie kijkt naar de relevantie van ondernemingsdoelen op het gebied van transparantie, het begeleiden van veranderingen en herstel van reputatie na een crisis.

Door Samantha van der Neut

“Het hebben van een doel voor de onderneming is ten eerste een bedrijfsstrategie die bedrijfsbeslissingen stuurt. Daarna volgt de communicatie,” zegt Jeremy Galbraith, CEO Burson-Marsteller Europa, Midden Oosten en Afrika. “Dit onderzoek toont aan dat ondernemingsdoelen centraal staan bij het nemen van zakelijke beslissingen. Het duidelijk communiceren hiervan, intern en extern, is een van de belangrijkste strategische middelen voor bedrijven die vertrouwen willen creëren en een reputatie willen opbouwen bij hun stakeholders.”

Uit het onderzoek blijkt dat bedrijven het gevoel hebben dat er meer gevaar schuilt in een gebrek aan transparantie dan teveel transparantie. Dit wordt vooral veroorzaakt door social media. Transparantie rond doelstellingen is intern ook belangrijk, aangezien het een cultuur creëert die werknemers bij elkaar brengt, gezamenlijke waarden creëert en motivatie en inspiratie geeft. Daarbij worden ondernemingsdoelen vaak belangrijker in tijden van veranderingen binnen een organisatie. Er worden drie scenario’s geschetst waarin ondernemingsdoelen extra relevant kunnen zijn; na een verandering in leiderschap, na een fusie, en voor herlancering of vernieuwing van een merk.

Verder is het stellen van doelen ook een belangrijk strategisch middel voor bedrijven in een crisis. Het helpt een verhaal te vertellen en het is een manier om onterechte beschuldigingen tegen te gaan. Om effectief te zijn, dient ‘het ondernemingsdoel’ geïmplementeerd te zijn, voordat een crisis plaatsvindt. 

Om meer te lezen over het Burson-Marsteller / IMD Power of Purpose onderzoek klik hier

« Terug