Interne communicatie in 2013: minder geld en andere taken

LOGNW_Shutterstock_money.jpgwoensdag 10 juli 2013 15:17

Interne communicatie is een vakgebied in beweging, aldus het Trendonderzoek IC 2013. IC-professionals houden zich steeds meer bezig met meer uitvoerende taken en er wordt minder gecoacht. Budgetten in organisaties staan onder druk van reorganisatie, bezuiniging en verandering. Een belangrijke nieuwe trend is een focus op de verbetering van de communicatiestructuur.

Door Edita Artemis

Het trendonderzoek Interne Communicatie is een initiatief van Involve, specialisten in interne communicatie, Universiteit Twente en Tijdschrift Communicatie. In februari en maart 2013 namen meer dan 100 IC-professionals deel aan de uitgebreide online vragenlijst. De initiatiefnemers willen met dit onderzoek de ontwikkelingen en bewegingen in het communicatie vak zichtbaar maken. Hoe staat het vak ervoor? En hoe verhoudt zich dat tot 2011, toen de eerste editie plaatsvond?

Interne communicatie is gemiddeld genomen een vak met een hoog opgeleid werkveld. De professionals hebben echter beperkte werkervaring in dit vakgebied, gemiddeld gezien tussen de 5 en 10 jaar. Hoewel het bewustzijn van organisaties voor het belang van interne communicatie groot is, wordt dat niet altijd teruggezien in de aandacht voor het vakgebied binnen organisaties. Externe communicatie krijgt vaak nog meer aandacht en managers zijn zich zelden bewust van hun cruciale rol in interne communicatie en dragen het belang van IC ook niet uit. Interne communicatie is wel dichter bij de top gepositioneerd dan in 2011.

IC-professionals verwachten zich de komende jaren vooral bezig te houden met het verbeteren van de communicatiestructuur. In 2011 richtte de professionals zich nog op social media. Verder verwachten zij een sterke invloed van een groeiend kostenbewustzijn en veranderingen binnen organisaties, al dan niet voortkomend uit de strategie.

De volledige onderzoeksrapportage van het kwantitatieve deel van het Trendonderzoek IC 2013 is te downloaden op www.involve.eu/kennis-delen

« Terug

Steun Logeion

Logeion is dé beroepsorganisatie voor communicatieprofessionals in Nederland, met ruim 4.000 leden. Logeion is wereldwijd de op één na oudste beroepsorganisatie voor communicatie en kent een rijke traditie van vernieuwing. Mede daardoor behoort Nederland, zowel in de beroepspraktijk als in onderwijs en wetenschap, internationaal tot de voorhoede van het vak. Je kunt onze werkzaamheden steunen met een vrijwillige bijdrage in de vorm van een donatie. Zo help je het communicatievak te blijven ontwikkelen.