Meer dan de helft werkgevers gebruikt social media voor interne communicatie

Lognw_shutterstock-werkenenonline.jpgwoensdag 12 juni 2013 16:53

De explosieve toename in het privégebruik van social media is voor meer dan de helft van de werkgevers aanleiding om social media-tools te gebruiken voor de communicatie en samenwerking met hun werknemers. Dit blijkt uit recent onderzoek van Towers Watson.

Door Edita Artemis

Uit de 2013 Towers Watson Change and Communication ROI Survey blijkt dat 56% van de deelnemende werkgevers op dit moment diverse social media-tools gebruikt als onderdeel van hun interne communicatie, om te zorgen voor een hogere mate van betrokkenheid onder werknemers bij zowel de uitdagingen van als de beloning voor het werk. 44% doet dit (nog) niet.

“Social media zijn ontworpen voor het bouwen van communities en kunnen worden ingezet om werknemers te betrekken bij belangrijke onderwerpen zoals prestaties, samenwerking, en de cultuur en waarden van het bedrijf. Doordat de noodzaak van internationale samenwerking almaar dringender wordt, verwachten we dat steeds meer bedrijven zullen kiezen voor gebruik van sociale media om hun boodschap op een creatieve manier te communiceren. Het is dan ook verbazingwekkend dat werkgevers voor hun externe communicatie alles uit de kast halen en intern (nog) niet", aldus Celeste de Quelerij, practice leader Communication and Change Management Consulting bij Towers Watson.

Het onderzoek van Towers Watson toont ook aan dat, terwijl vier op de tien werkgevers (41%) zeggen dat ze erin slagen effectief gebruik te maken van een gedeelde ervaring met hun werknemers, slechts de helft van deze werkgevers (23%) dezelfde mate van betrokkenheid weet te realiseren bij werknemers die extern werken.

De 2013 Towers Watson Change and Communication ROI Survey is gehouden in april 2013. In totaal hebben 290 grote en middelgrote organisaties uit Noord-Amerika, Europa en Azië aan het onderzoek deelgenomen.

« Terug

Steun Logeion

Logeion is dé beroepsorganisatie voor communicatieprofessionals in Nederland, met ruim 4.000 leden. Logeion is wereldwijd de op één na oudste beroepsorganisatie voor communicatie en kent een rijke traditie van vernieuwing. Mede daardoor behoort Nederland, zowel in de beroepspraktijk als in onderwijs en wetenschap, internationaal tot de voorhoede van het vak. Je kunt onze werkzaamheden steunen met een vrijwillige bijdrage in de vorm van een donatie. Zo help je het communicatievak te blijven ontwikkelen.