SWOCC: Analyse naar pr-inspanningen van BP tijdens oliecrisis

Lognw_achtergrond-11.jpgdonderdag 01 november 2012 15:32

Traditionele en sociale media zijn effectief bij crisiscommunicatie, zo blijkt uit de publicatie van Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Commerciële Communicatie (SWOCC) van scriptieprijswinnares Lynn Epping. Dit onderzoek bestaat uit een analyse naar de pr-inspanningen van BP tijdens de oliecrisis in de Golf van Mexico. Via persberichten en sociale media kunnen organisaties sturing geven aan de interpretatie van de crisis bij het publiek.

Door Edita Artemis

“Organisaties als BP kunnen het publiek op twee manieren beïnvloeden: indirect, via persberichten en het nieuws, of direct, via sociale media.” Maar, zo ontdekte Epping, waar het publiek de toonzetting van BP vaak overnam, kozen nieuwsmakers juist voor een tegengesteld geluid. 

Op sociale media – waar bedrijven rechtstreeks in contact staan met het publiek – kunnen bedrijven dan ook het beste een optimistische toon aanslaan: dit leidt namelijk tot een positievere reputatie bij het publiek. In persberichten adviseert Epping echter een negatievere insteek te nemen. “Uit de data bleek dat hoe vaker BP een negatieve toon aansloeg in persberichten, hoe minder de negatieve toon werd gebruikt in het nieuws.” Dit staat bekend als het stealing thunder effect. Epping: “De organisatie laat zien dat zij zich bewust is van de consequenties van de crisis. Dit zorgt voor een grotere geloofwaardigheid.”

Ook constateerde Epping dat hoe meer media-aandacht er voor de crisis was, hoe sneller de beurskoersen van BP daalden. “Het maakte daarbij niet uit of BP negatief of positief in het nieuws was. Beide leidden tot lagere koersen”, aldus Epping. “In dat opzicht is het verstandig om je bedrijf in tijden van crisis zoveel mogelijk buiten de publiciteit te houden.”

Het complete onderzoeksverslag van Epping, getiteld ‘Crisiscommunicatie: van ramp tot dialoog’, is uitgegeven door SWOCC. De publicatie is exclusief beschikbaar voor begunstigers van de stichting. Een video-interview met de auteur is te bekijken via: www.vimeo.com/swocc/swocc62.

SWOCC doet fundamenteel wetenschappelijk onderzoek op het gebied van merken en communicatie. Deze kennis maakt SWOCC toegankelijk voor de praktijk, bijvoorbeeld door het uitbrengen van publicaties en het organiseren van lezingen.

« Terug