Enter-the-firm NOS: binnenkijken bij een organisatie die de hele dag communiceert

Lognw_nos.jpgdinsdag 30 oktober 2012 16:20

Op 24 oktober nam Logeion Young Professionals een kijkje achter de schermen van Nederlands grootste nieuwsorganisatie: de NOS. Of zoals Youssef Eddini, hoofd marketing en communicatie van de organisatie, het omschrijft: “Een gekke organisatie die eigenlijk de hele dag al communiceert”. Het was een interessante bijeenkomst die ging over nieuws vermarkten en een doelgroep die misschien geen doelgroep is. Over samenwerking met communicatieadviseurs, die soms geen samenwerking genoemd kan worden en over drie uitdagingen: onderscheidend, relevant en geloofwaardig nieuws.

Door Sarah Loukili

Youssef Eddini trapt de bijeenkomst af met een weergave van de uitdagingen die momenteel op het pad van de NOS liggen. Het nieuws vermarkten, dat is waar hij voor pleit. Een marketingvisie die niet voor 100% gedeeld wordt door NOS verslaggever Jeroen Wollaars. “Ons nieuws vermarkten? Wat wij maken moet voor zich spreken.” Ook enkele aanwezigen waren het hier niet mee eens, want “hoe moet dat dan met de doelgroep, wat gaat die daar van merken?” Niet veel, volgens Youssef: “Concurrenten doen het namelijk al, maar het ‘braafste jongetje van de klas’ heeft lang niet meegedaan. De maatschappij consumeert op een andere manier en dat heeft gevolgen voor hoe je het nieuws presenteert. De NOS doet ook zelf onderzoek en maakt ook zelf nieuws. Dat weten niet veel mensen en dat mogen we dus ook meer claimen.” Youssef vindt dan ook dat de NOS nu de uitdaging aan moet gaan. “Kijk naar het aantal jongeren op internet, onze afdeling moet er voor zorgen dat wij online niet de boot missen.”

Rumour around the brand


Volgens Jeroen Wollaars gaat het vooral ook om de verpakking. NOS moet zich niet alleen bezighouden met wat ze doen, maar vooral ook hoe ze het doen. “We moeten een informatievere vorm zoeken die geen afbreuk doet aan de kwaliteit.” Want kwaliteit, betrouwbaarheid en een beetje saai, dat zijn de associaties die mensen hebben bij het merk NOS. Ondanks dat de NOS nu moderniseert en de strijd aangaat met andere media, zal ze haar objectiviteit en ‘vrije waarden journalistiek’ niet verliezen. Op de vraag uit de zaal of de NOS zelf wel eens te maken had met crisiscommunicatie, kwam Youssef Eddini met een recent voorbeeld over Erwin Krol. Toen enige tijd geleden de bekende weerman verdween van de buis ontstond daar veel ophef over. “Hoe langer Erwin niet meer op tv was, hoe meer er over gekletst werd. De mailboxen spoelden over en het werd zelfs trending topic op Twitter!” Na één persbericht met de mededeling ‘Erwin doet het rustig aan’ was het direct gedaan met de commotie. Heeft de NOS hier dan geen last van gehad? “Nee hoor” lacht Youssef, “Rumour around the brand hè.”

Samenwerking
De samenwerking tussen de communicatieafdeling van de NOS en de journalisten verloopt goed. Youssef doet er alles aan om hen als merken van de NOS te profileren. Dat de samenwerking tussen journalisten en communicatieadviseurs niet altijd even soepel verloopt blijkt uit enkele voorbeelden van Jeroen Wollaars. “Samenwerking met communicatieadviseurs, dat stond op de uitnodiging. Ik heb er maar ‘contact met’ van gemaakt, want soms lijkt het zelfs op tegenwerking!” Er volgt een voorbeeld van een communicatieadviseur die per se van tevoren de vragen van het interview met haar bestuurder wilde weten. “Je moet het zo zien: wij zijn van de vragen, jullie van de antwoorden!” Er wordt gegniffeld in de zaal. Ook vertelt Jeroen dat hij de communicatieadviseur soms bewust buiten spel zet. “Ik laat ze dan een glaasje water halen voor de geïnterviewde. Soms maak je mensen alleen maar nerveuzer door zenuwachtig rond te lopen en alles te controleren.” Twee tips die veel communicatieadviseurs volgens hem ter harte mogen nemen.

Tot slot


De bijeenkomst wordt afgesloten met een gezellige borrel. De smartphones worden tevoorschijn gehaald om nu toch maar de NU.nl-app te verruilen voor de NOS-app. Terwijl sommigen nieuwsgierig naar de studio beneden gluren, worden de bitterbalen gretig afgenomen. Youssef (lachend): “Niets hier is van jullie belastingcenten hoor!” Om maar wel even duidelijk te maken dat deze goed verzorgde avond te danken was aan de organisatie van Logeion Young Professionals.

Door: Beppie Pellegrom - Beptekst






« Terug

Steun Logeion

Logeion is dé beroepsorganisatie voor communicatieprofessionals in Nederland, met ruim 4.000 leden. Logeion is wereldwijd de op één na oudste beroepsorganisatie voor communicatie en kent een rijke traditie van vernieuwing. Mede daardoor behoort Nederland, zowel in de beroepspraktijk als in onderwijs en wetenschap, internationaal tot de voorhoede van het vak. Je kunt onze werkzaamheden steunen met een vrijwillige bijdrage in de vorm van een donatie. Zo help je het communicatievak te blijven ontwikkelen.