Logeion maakt communicatietrends 2018/2019 bekend

maandag 16 oktober 2017 14:00

Den Haag - Logeion, de Nederlandse beroepsorganisatie voor communicatieprofessionals, heeft vandaag vier nieuwe communicatietrends gepubliceerd die een belangrijke uitdaging en inspiratie vormen voor communicatieprofessionals en de organisaties waarvoor zij werken. Deze trends zijn ‘creating shared value’, ‘always spot on’, ‘van netwerk naar bubble’ en ‘verbeelden en beleven’. De trends zijn het resultaat van een trendproces met verschillende vakgenoten onder leiding van de Adviesraad Programmering en Trends (APT) van Logeion.

Trends hebben een houdbaarheidsdatum en ontwikkelen zich. Daarom formuleert Logeion iedere twee jaar trends die van belang zijn voor de communicatieprofessional. De communicatietrends kunnen een vertrekpunt zijn voor strategie- en planontwikkelingen van communicatieafdelingen. De trends zijn mede richtinggevend voor de programmering van Logeion en bieden aanknopingspunten voor professionalisering en profilering van het vak. Maar bovenal zijn de trends bedoeld ter inspiratie voor de communicatieprofessional. “Het is fantastisch om te zien hoe onze beroepsgroep erin is geslaagd om de trends te identificeren die richting geven aan ons vak. We bieden zo alle Nederlandse communicatieprofessionals een houvast om strategisch richting te geven aan activiteiten, evenementen en programma’s”, aldus Carola van Kester, voorzitter APT van Logeion.

Trendproces
Het trendproces is van start gegaan tijdens de inspirerende workshop ‘Scenario's en trends' onder leiding van Patrick van der Duin, directeur van de Stichting Toekomstbeeld der Techniek en gespecialiseerd in Future Research en Trendwatching. Tijdens deze workshop is gekeken naar verschillende maatschappelijke scenario’s en wat de gevolgen kunnen zijn voor het communicatievak. Uiteindelijk  zijn zogenaamde triggerpoints gedefinieerd, die essentieel zijn voor de verschillende scenario’s. Deze zijn vervolgens voorgelegd aan een groep van 50 vakgenoten. Zij hebben op basis van de triggerpoints potentiële trends geïdentificeerd. De APT heeft hier vervolgens vier trends uit samengesteld, die naadloos aansluiten op maatschappelijke ontwikkelingen. Van Kester: “We hebben gemerkt dat de trends uitnodigen om het gesprek over communicatie te voeren en dat is belangrijk in organisaties.”

Logeion, de Nederlandse beroepsorganisatie voor communicatieprofessionals, is met ruim 3.500 leden een inspirerende thuisbasis voor de hele beroepsgroep.

Noot voor de redactie, niet voor publicatie:
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met André Manning, directeur Logeion.
Telefoonnummer: 070-346 7049 of mail naar amanning@logeion.nl of info@logeion.nl

Voor meer informatie over Logeion: www.logeion.nl

Om te downloaden:
Trends 2018/2019 - Logeion (pdf-bestand)

« Terug