StoryBrand, Hoe een heldere boodschap je bedrijf laat groeien - Donald Miller

Storybrand_cover.pngjanuari 2022

Recensent: Annemarie van Oorschot

Het chapeau ‘#1 Wall Street Journal Bestseller’ op de cover is geen lege huls. Aan de hand van 10 stappen kun je met dit boek in de hand een goed verhaal over je organisatie bouwen dat tot een stevige positionering en meer klanten kan leiden. Met de ‘storybrand roadmap’ krijg je bovendien een praktisch richtsnoer voor de implementatie van het verhaal.

De klant is de held in het verhaal, niet je eigen organisatie. Logisch?  In de alledaagse praktijk niet, want nog steeds openen veel websites met de successen van het bedrijf. In een goed verhaal is je merk de gids die de problemen van de klant oplost. Miller onderscheidt die soorten problemen: externe, interne en filosofische. Bedrijven hebben de neiging oplossingen te bieden voor externe problemen, terwijl de klant in de eerste plaats geholpen wil worden met zijn interne problemen.

Miller legt uit hoe onder meer Apple, Starbucks en autoverhuurbedrijf National inspelen op de interne problemen. Neem Apple, het externe probleem van de klant is de aanschaf van een computer. Het interne probleem zijn de frustraties die computers kunnen oproepen omdat ze niet doen wat je wilt en je kennis te kort schiet om ze goed te bedienen. Apple bouwde zijn verhaal daarom rond de gebruiksvriendelijke interfaces.

Met die focus op de interne problemen moet een merk een oplossing bieden voor alle soorten problemen: intern, extern en filosofisch. Wat de laatste soort betreft, mensen willen graag betrokken worden in een verhaal dat groter is dan henzelf. Producten die klanten zingeving bieden, zijn van grotere waarde.  

Als Miller één ding duidelijk maakt dan is het dat je een verhaal niet in een achternamiddagje schrijft, laat staan implementeert. Brainstormsessies zijn nodig over de hoofdpersoon, de problemen, de gids, het plan voor de klant om de problemen op de lossen en de call to action. En tot slot de hamvraag: ‘Wat staat er voor mijn klanten op het spel als ze mijn producten niet kopen?’ Miller noemt het angst toevoegen aan het verhaal als een snufje zout.

Titel vh boek: StoryBrand, Hoe een heldere boodschap je bedrijf laat groeien
Auteur(s): Donald Miller
Uitgever: Van Duuren
Jaar van uitgave: 2021
ISBN-nummer: 9 978 90 8965 586 8  
Aantal pagina’s: 240
Kosten: € 27,99 (€ 21,99 E-book)
Aantal sterren: 3

« Terug

Reacties op 'StoryBrand, Hoe een heldere boodschap je bedrijf laat groeien - Donald Miller'

Geen berichten gevonden

Log in om te kunnen reageren op nieuwsberichten.