Word meesterframer - Sarah Gagestein en Jolijn Mes

Recensent: Jaap de Bruijn
Met dit nieuwe boek van Sarah Gagestein en haar partner in crime Jolijn Mes, zijn wat mij betreft alle andere boeken over framing in één klap overbodig geworden.
Het boek biedt én de theorie, én concrete lessen en praktijkvoorbeelden, én handvatten en instrumenten voor onderzoek en testen van frames, én handvatten voor de onvermijdelijke tegenwind in de harde praktijk.
Het knappe van ‘Word meesterframer’ is dat je als lezer op speelse wijze – voor vakliteratuur is de stijl en tone of voice echt heel toegankelijk - wordt meegenomen langs harde wetenschap (hoe werkt je brein?), een glasheldere uitleg (hoe werken frames en waarom zijn ze zo krachtig?) en concreet toepasbare tips, instrumenten en checklists. Het boek steunt feitelijk twee pijlers: “Zien” en “Doen” (plus daarvan leren in het deel “En dan?”).
Het belangrijkste inzicht rond framing zit in het eerste deel (Zien) en dat is dat frames nooit alleen komen. Ze vinden hun voedingsbodem in diepe overtuigingen van mensen. En die overtuigingen kun je activeren (of onschadelijk maken) door goed gekozen frames. En precies dat kun je steeds beter toepassen als je de lessen uit ‘Word meesterframer’ ter harte neemt. Framing is écht meer dan een paar goed gekozen kernboodschappen.
‘Word meesterframer’ is letterlijk een meesterlijk boek voor het gilde van communicatieprofessionals. Ik wens Gagestein en Mes veel leerlingen toe. Het boek maakt de claim in de ondertitel (handleiding voor iedereen die iedereen wil overtuigen) wat mij betreft keihard waar. En als je nu nóg niet op het punt staat om het boek te bestellen, dan heb ik zelf iets niet helemaal goed gedaan.
Titel: Word meesterframer, de complete handleiding framing voor iedereen die iedereen wil overtuigen
Auteur: Sarah Gagestein en Jolijn Mes
Uitgever: Haystack
Jaar: 2019
ISBN: 978 94 6126 355 1
Aantal pagina’s: 286
Kosten: € 23,50
Aantal sterren: 5 sterren
Archief > 2020
december
- 16-12-20 10:07 - Strategisch verbinden - Peter op de Beeck
- 16-12-20 10:04 - Laat ons zeggen dat het (de) shit wordt - Bart Derison
- 16-12-20 10:00 - Betekenisvolle samenleving - Arno van Doorn
- 16-12-20 09:55 - Het monster met de gouden ogen - Machteld Kooij
- 16-12-20 09:51 - Reputatiemanagement voor iedereen - Frank Peters
- 16-12-20 09:41 - Storylistening - Annet Scheringa en Simone Beemster
oktober
- 21-10-20 11:09 - Liefdevol leiding geven, Omgaan met complexe situaties - Jacqueline Hospers
- 21-10-20 11:05 - Overheidscommunicatie - Bert Pol en Chrstine Swankhuisen
- 21-10-20 10:57 - Maak van de lijn een punt - Erik Reijnders
juli
april
- 20-04-20 16:08 - Organiseren van communities - Peter Staal en Kirsten Wagenaar
- 16-04-20 14:29 - We Love Communities
- 16-04-20 14:21 - Propaganda - Edward Bernays en Tonie Broekhuijsen
februari
- 28-02-20 16:07 - Werk aan je charisma. Authentiek, aantrekkelijker en geloofwaardig overkomen - Lida van Doorn
- 28-02-20 16:03 - Je doet het toch wel gratis? Influencer Marketing voor professionals - Mascha Feoktistova, Max de Vries
- 28-02-20 15:57 - Purpose. Het verhaal van de moraal - Paul Stamsnijder