Vind ik leuk! - Anne Raaymakers

Vind ik leuk!-cover.jpgjuli 2019

Recensent: André Manning

Er gaat tegenwoordig geen dag voorbij zonder dat Facebook in het nieuws is. Het bedrijf dat in juli 2003 door Harvard studenten Mark Zuckerberg en Eduardo Saverin werd opgericht als FaceMash is sindsdien onstuimig gegroeid en dat gaat nog steeds gepaard met groeistuipen en de nodige schandalen. En terwijl er wereldwijd miljarden mensen op Facebook actief zijn, lijkt het alsof met name in Europa en de Verenigde Staten het aantal Facebook gebruikers afneemt.

Maar zoals gezegd, het aantal Facebook gebruikers is nog steeds enorm, in Nederland gaat het waarschijnlijk om ruim tien miljoen actieve gebruikers. En waar het oorspronkelijk een sociaal netwerk was, wordt Facebook nu volop als marketing instrument ingezet. Door grote en minder grote bedrijven, door kleine organisaties en zelfstandigen.  Anne Raaijmakers is volgens haar uitgever de Facebook marketing expert en schreef “Vind ik Leuk”; een handzaam en mooi vormgegeven boekje met veel inzichten over hoe je Facebook in de marketingmix in moet zetten.

 In nog geen honderdvijftig bladzijden deelt ze veel algemene kennis maar ook een schat aan specifieke details om Facebook succesvol in te zetten; om de naamsbekendheid te vergroten, om nieuwe klanten te werven en bestaande klanten te behouden. Wat ik het grootste pluspunt vind van “Vind ik Leuk” is de gemakkelijk toepasbare lijstjes met wat te doen, en de praktijkvoorbeelden zoals die van “The Canadian Corner” en “Creative Cosmetics”.

Is er dan niets op “Vind ik Leuk” aan te merken? Jawel, ik denk dat het boek nog beter was geworden wanneer er wat meer voorbeelden van Facebook marketing van grotere bedrijven in had gestaan. Hoe zet Booking.com Facebook in of een webwinkel als Bol.com. Dat soort voorbeelden had ik graag in het boek van Anne Raaijmakers voorbij zien komen naast die van de vooral kleine zelfstandigen. En wellicht ook af en toe een kritische noot over de risico’s van Facebook en Facebook marketing. Dat had “Vind ik Leuk” naar mijn mening nog waardevoller gemaakt.

Titel: Vind ik leuk!
Auteur: Anne Raaymakers
Uitgever: Van Duuren Management
Jaar: 2019
ISBN: 978-90-89653574
Aantal pagina’s: 160
Kosten: € 34,95
Aantal sterren: 3 sterren

« Terug

Archief > 2019

december

oktober

augustus

juli

mei

maart