Vind ik leuk! - Anne Raaymakers

Recensent: André Manning
Er gaat tegenwoordig geen dag voorbij zonder dat Facebook in het nieuws is. Het bedrijf dat in juli 2003 door Harvard studenten Mark Zuckerberg en Eduardo Saverin werd opgericht als FaceMash is sindsdien onstuimig gegroeid en dat gaat nog steeds gepaard met groeistuipen en de nodige schandalen. En terwijl er wereldwijd miljarden mensen op Facebook actief zijn, lijkt het alsof met name in Europa en de Verenigde Staten het aantal Facebook gebruikers afneemt.
Maar zoals gezegd, het aantal Facebook gebruikers is nog steeds enorm, in Nederland gaat het waarschijnlijk om ruim tien miljoen actieve gebruikers. En waar het oorspronkelijk een sociaal netwerk was, wordt Facebook nu volop als marketing instrument ingezet. Door grote en minder grote bedrijven, door kleine organisaties en zelfstandigen. Anne Raaijmakers is volgens haar uitgever de Facebook marketing expert en schreef “Vind ik Leuk”; een handzaam en mooi vormgegeven boekje met veel inzichten over hoe je Facebook in de marketingmix in moet zetten.
In nog geen honderdvijftig bladzijden deelt ze veel algemene kennis maar ook een schat aan specifieke details om Facebook succesvol in te zetten; om de naamsbekendheid te vergroten, om nieuwe klanten te werven en bestaande klanten te behouden. Wat ik het grootste pluspunt vind van “Vind ik Leuk” is de gemakkelijk toepasbare lijstjes met wat te doen, en de praktijkvoorbeelden zoals die van “The Canadian Corner” en “Creative Cosmetics”.
Is er dan niets op “Vind ik Leuk” aan te merken? Jawel, ik denk dat het boek nog beter was geworden wanneer er wat meer voorbeelden van Facebook marketing van grotere bedrijven in had gestaan. Hoe zet Booking.com Facebook in of een webwinkel als Bol.com. Dat soort voorbeelden had ik graag in het boek van Anne Raaijmakers voorbij zien komen naast die van de vooral kleine zelfstandigen. En wellicht ook af en toe een kritische noot over de risico’s van Facebook en Facebook marketing. Dat had “Vind ik Leuk” naar mijn mening nog waardevoller gemaakt.
Titel: Vind ik leuk!
Auteur: Anne Raaymakers
Uitgever: Van Duuren Management
Jaar: 2019
ISBN: 978-90-89653574
Aantal pagina’s: 160
Kosten: € 34,95
Aantal sterren: 3 sterren
Archief > 2019
december
- 13-12-19 13:22 - Werken met millenials - Thijs Launspach
- 13-12-19 12:52 - Participatieverhaal halen 2020 - Arjen P. van Leeuwen
- 13-12-19 12:36 - Focus aan/uit - Mark Tigchelaar & Oscar de Bos
- 13-12-19 12:29 - Choreografisch creëren als strategie - Alexandra van der Hilst
oktober
- 16-10-19 10:33 - Het hoeft niet zo hectisch te zijn op het werk - Jason Fried en David Heinemeier Hansson
- 16-10-19 10:28 - Dit is nu Marketing - Seth Godin
- 16-10-19 10:19 - Communicatie Handboek - Wil Michels
augustus
- 29-08-19 12:30 - Algoritmisering, wen er maar aan! - Jim Stolze
- 21-08-19 14:15 - Bezieling werkt - Hans Wopereis
- 21-08-19 14:07 - GRIP Het geheim van slim werken - Rick Pastoor
juli
- 30-07-19 10:28 - Vind ik leuk! - Anne Raaymakers
- 29-07-19 14:04 - Communicatie in positie in 3 stappen - Betteke van Ruler
- 29-07-19 14:02 - Wij zijn ons - Mark van Ostaijen
- 29-07-19 13:59 - Professionals aan het stuur - Chris Peek en Véronique Willems
- 29-07-19 13:56 - Handboek Framing - Hans de Bruijn
mei
- 13-05-19 14:53 - Communicatieverhalen - Arjen P. van Leeuwen
- 13-05-19 14:48 - Wat communiceren betekent - Frank Regtvoort
- 13-05-19 14:43 - Medische mensentaal: taal en communicatie over gezondheid - Frans J. Meijman en Annelies Bakker
- 13-05-19 14:37 - Hou je kop erbij! Helder communiceren in de zorg - Anna Blokhuis en Jan Boudewijn
maart
- 14-03-19 08:43 - Verandermanagement veranderd - Wouter ten Have, Anne-Bregje Huijsmans, Maarten Otto, Steven ten Have
- 14-03-19 08:39 - Advieskunst - Noëlle van der Hagen en Machiel Willemsen
- 14-03-19 08:34 - Woorden wisselen - Mark van Twist
- 13-03-19 14:30 - Crisiscommunicatie voor iedereen - Frank Peters