Woorden wisselen - Mark van Twist

Woorden wisselen- peter van den Besselaar-cover.jpgmaart 2019

Recensent: Peter van den Besselaar

Dit boek behandelt mogelijkheden om met elkaar in gesprek te gaan en via taal en tekst aan doelgerichte beïnvloeding te doen. Bestuurskundige Mark van Twist is gefascineerd door taal. Hij merkte dat we ons vaak door beelden laten leiden.

Aan bestuurstafels en bij beleidsvoorbereiding zijn gesprekspartners die beeldend communiceren invloedrijker dan mensen die sterk zijn in feiten en cijfers. Taal staat aan de basis van besturen (veranderen van bovenaf), organiseren (veranderen van binnenuit) en adviseren (blik vanaf de zijlijn). Dit boek is interessant voor wie geïnteresseerd is, wat er nodig is om in beweging te komen. Het behandelt respectievelijk metaforiseren, narrativiseren, calculeren, modelleren, symboliseren en framen. Aanrader.

De begripsopvatting van taal in het boek is veel breder dan het geschreven woord. Lichaamstaal valt er onder. En ook cijfers, modellen, wat onuitgesproken blijft  en zelfs witregels. Ik hou van de praktische insteek van Mark van Twist. Voorbeeld: een krachtig frame dwingt een tegenstander in het defensief. Dan moet je niet zeuren of klagen dat de tegenpartij verkeerde woorden gebruikt. Framen is gewoon noodzakelijk. Doet de ander dat goed, dan moet jij het beter doen: reframen.

Titel: Woorden wisselen
Auteur: Mark van Twist
Uitgever: Uitgeverij Management Impact
Jaar: 2018
ISBN: 978-94-6276-284-8
Aantal pagina’s: 224
Kosten: €29,50
Aantal sterren: 4 sterren

« Terug

Archief > 2019

december

oktober

augustus

juli

mei

maart

Steun Logeion

Logeion is dé beroepsorganisatie voor communicatieprofessionals in Nederland, met ruim 4.000 leden. Logeion is wereldwijd de op één na oudste beroepsorganisatie voor communicatie en kent een rijke traditie van vernieuwing. Mede daardoor behoort Nederland, zowel in de beroepspraktijk als in onderwijs en wetenschap, internationaal tot de voorhoede van het vak. Je kunt onze werkzaamheden steunen met een vrijwillige bijdrage in de vorm van een donatie. Zo help je het communicatievak te blijven ontwikkelen.