What patients say, what doctors hear – Danielle Ofri, MD

What patients say, what doctors hear.jpgmaart 2018

Recensent: Peter van den Besselaar
“Dokter, ik heb last van mijn rug. Ik kan niet meer fietsen en iets optillen doet pijn.”
De dokter vraagt na deze twee zinnen: “Wanneer is dat begonnen?”. Een dokter onderbreekt een patiënt na zo’n twaalf seconden. De New Yorkse specialist Danielle Ofri schrijft in What patients say, what doctors hear over de communicatie tussen arts en patiënt.

Dit boek is een pleidooi om beter te luisteren. En voor het toepassen van meer zelfreflectie door artsen.
In ons land kwam artsenfederatie KNMG met een handleiding waarin haken en ogen staan over het opnemen van gesprekken. Veel artsen zijn er niet dol op. Patiënten hebben baat bij het terugluisteren van informatie over de diagnose en behandeling. Danielle Ofri zegt dat dokters verbaasd zullen zijn als ze eigen gesprekken via video opnames terugzien.
Zelf was ze geschokt over gebruik van haar handen (“it’s a wonder I didn’t accidentally knock any patients of the examn table”). En ze schrok dat ze haar ogen sloot bij beantwoorden van vragen. Dit is een heerlijk boek over interpersoonlijke communicatie, ook interessant voor bestuurders. Voor iedereen die de neiging heeft om snel te oordelen. Met veel humor geschreven.

Titel: What patients say, what doctors hear
Auteur: Danielle Ofri, MD
Uitgever: Beacon Press
Jaar van uitgave: 2017
ISBN-nummer: 9780807062630
Aantal pagina’s: 288
Kosten:  € 20,99
Aantal sterren: 4

« Terug