Wie vraagt wordt beter! Ware lean leiders houden hun zorgorganisatie gezond - Kjeld Aij

C4 Wie vraagt wordt beter! 3.jpgdecember 2017

Recensent: Guido Rijnja
Wat betekent het als je de waarde die patiënten toekennen aan de zorg als vertrekpunt neemt voor je werk? Over die vraag gaat dit boek, dat geschreven is door een medewerker van het VU medisch centrum in Amsterdam. Ook in de recente Logeion-trends zien we waarden als thema prominent naar voren komen; de auteur van ‘Wie vraagt wordt beter’ vind zijn inspiratie in het zogeheten ‘lean’ denken, dat op veel plekken de kop opsteekt.

Bij lean leiderschap gaat het erom dat je alles richt op het helpen stromen van de energie in organisaties, door wat niet ‘waardenvol’ is weg te snijden en wie er toe doet – de patiënt voorop – als leidend, organiserend principe te benutten. De titel van het boek grijpt de lezer mooi bij de kladden: hoe vaardig ben je in het stellen van vragen, aan jezelf, aan anderen, in bijeenkomsten? Natuurlijk klinkt dit als een open deur, maar zoals de auteur aannemelijk maakt, betekent vanuit waarden doen en laten (wat ik met Els van der Pool ‘waarderend communiceren’ doopte) dat je steeds weer ‘waarom’ kunt vragen en daar een ‘waartoe’ aan kunt verbinden. Waarom, bijvoorbeeld, moet een patiënt in een ziekenhuis meteen een pyjama aan? Stel de vragen, durf te experimenteren en schuw de kritische toets niet: wat is de impact in de uitvoering, waar zoeken mensen naar, wat leren we en maakt wat we doen waardevol?


Titel: Wie vraagt wordt beter! Ware lean leiders houden hun zorgorganisatie gezond
Auteur: Kjeld Aij
Uitgever: Bohn Stafleu Van Loghum
Jaar van uitgave: 2017
ISBN-nummer: 9789036818162
Aantal pagina’s: 189
Kosten:  € 24,95
Aantal sterren: 5

« Terug

Archief > 2017

december

september

juni

april