Wie vraagt wordt beter! Ware lean leiders houden hun zorgorganisatie gezond - Kjeld Aij

Recensent: Guido Rijnja
Wat betekent het als je de waarde die patiënten toekennen aan de zorg als vertrekpunt neemt voor je werk? Over die vraag gaat dit boek, dat geschreven is door een medewerker van het VU medisch centrum in Amsterdam. Ook in de recente Logeion-trends zien we waarden als thema prominent naar voren komen; de auteur van ‘Wie vraagt wordt beter’ vind zijn inspiratie in het zogeheten ‘lean’ denken, dat op veel plekken de kop opsteekt.
Bij lean leiderschap gaat het erom dat je alles richt op het helpen stromen van de energie in organisaties, door wat niet ‘waardenvol’ is weg te snijden en wie er toe doet – de patiënt voorop – als leidend, organiserend principe te benutten. De titel van het boek grijpt de lezer mooi bij de kladden: hoe vaardig ben je in het stellen van vragen, aan jezelf, aan anderen, in bijeenkomsten? Natuurlijk klinkt dit als een open deur, maar zoals de auteur aannemelijk maakt, betekent vanuit waarden doen en laten (wat ik met Els van der Pool ‘waarderend communiceren’ doopte) dat je steeds weer ‘waarom’ kunt vragen en daar een ‘waartoe’ aan kunt verbinden. Waarom, bijvoorbeeld, moet een patiënt in een ziekenhuis meteen een pyjama aan? Stel de vragen, durf te experimenteren en schuw de kritische toets niet: wat is de impact in de uitvoering, waar zoeken mensen naar, wat leren we en maakt wat we doen waardevol?
Titel: Wie vraagt wordt beter! Ware lean leiders houden hun zorgorganisatie gezond
Auteur: Kjeld Aij
Uitgever: Bohn Stafleu Van Loghum
Jaar van uitgave: 2017
ISBN-nummer: 9789036818162
Aantal pagina’s: 189
Kosten: € 24,95
Aantal sterren: 5
Archief > 2017
december
- 18-12-17 11:20 - Wie vraagt wordt beter! Ware lean leiders houden hun zorgorganisatie gezond - Kjeld Aij
- 18-12-17 11:10 - Het nieuwe schrijven - Dolf Weverink
- 18-12-17 10:59 - Lichaamstaal. Alles wat je moet weten om mensen te begrijpen en te beïnvloeden - Frank van Marwijk
- 18-12-17 10:51 - RAAK! Benut de kracht van je persoonlijke verhaal - Reinier Rombouts & Raf Stevens
- 18-12-17 10:45 - Minder focus. Meer effect - Srini Pillay
- 18-12-17 10:40 - De customer journey in kaart in 60 minuten – Bart van der Kooi
- 18-12-17 10:10 - Media Training voor Iedereen - Frank Peters
september
- 22-09-17 13:26 - Zet je klant centraal! - Roy Klaassen, Karolien van der Ouderaa, Evelien van Damme
- 22-09-17 13:17 - Speedmailen - Richard Wolfe
- 22-09-17 12:18 - Werkboek nooit meer te druk - Tony Crabbe
- 22-09-17 11:33 - Overtuigen met neuromarketing in 59 minuten - Dion van der Vaart
- 22-09-17 11:00 - Communication excellence: how to develop, manage and lead exceptional communications - Ralph Tench, Dejan Vercic, Ansgar Zerfass, Ángeles Moreno & Piet Verhoeven
- 22-09-17 10:45 - Zakelijk schrijven voor dummies - Eugéne van Haaren
- 22-09-17 10:13 - De managementideeënfabriek, Goeroes, consultants en het vermarkten van managementkennis - Stefan Heusinkveld
juni
- 30-06-17 17:28 - Was het maar maandag, stress begrijpen om gelukkig te zijn op je werk - Brigitte Durruty
- 30-06-17 17:27 - Kickass content in 60 minuten - Rutger Steenbergen
- 30-06-17 17:25 - Innoveer jezelf - Gijs van Wulfen
- 30-06-17 17:22 - De vrije adviseur - Arjan Yspeert
- 30-06-17 17:20 - De online marketing machine, wat elke zzp’er moet weten over online marketing - Bart van den Belt
- 30-06-17 17:18 - De nieuwe communicatieprofessional, Communicatie als succesfactor voor Organisaties - Vera de Witte
- 30-06-17 17:09 - De gespreksfluisteraar - Ilse van Ravenstein
april
- 19-04-17 15:52 - Valse vrienden - Evert van Wijk
- 19-04-17 15:49 - Storytelling atlas - Suzanne Tesselaar
- 19-04-17 15:45 - Small data - Martin Lindstrom
- 19-04-17 15:41 - Leg dat #@!ding nou ‘ns weg! - Marnix Pauwels
- 19-04-17 15:36 - Hoe richt je een zwerm? - Eric Spaans, Gemma van der Ploeg en Rolf Resink
- 19-04-17 15:32 - Denkkracht - Richard E. Nisbett
- 19-04-17 15:26 - Koningin der aarde - Hugo Camps
- 19-04-17 15:06 - Communicatieverhaal halen 2016 - Miranda Mulder en Arjen van Leeuwen