De managementideeënfabriek, Goeroes, consultants en het vermarkten van managementkennis - Stefan Heusinkveld

C#3 De managementideeënfabriek Voorplat en Rug.jpgseptember 2017

Recensent: Marie-Louise de Jong
Stefan Heusinkveld pleit er in zijn zeer lezenswaardige boek voor om verder te kijken dan enkel de vorm waarin de meeste managementideeën zich aandienen. Waar komen de potentieel invloedrijke ideeën nu precies vandaan? Hij maakt duidelijk hoe mensen beter kunnen herkennen hoe ze worden verleid om deze ideeën voor waar aan te nemen. Daarmee zegt hij niet dat de ideeën zonder waarde zijn. Hij biedt de lezer een conceptuele bril om belangrijke zaken in de fabricage van management ideeën te herkennen en te benoemen.

Uit het eerste deel van het boek blijkt dat de populariteit van een managementidee vooral afhangt van de vorm en minder van de inhoud. Hij beschrijft tien kenmerken van succesvolle ideeën voorzien van mooie voorbeelden. Zodat je als lezer voor altijd onthoudt dat ambiguïteit de aantrekkingskracht vergroot. Het tweede deel van het boek beschrijft het proces. Welke stappen hebben de ideeën doorlopen voordat ze populair werden? Want een belangrijke reactie op een nieuw idee is kritiek en ongeloof. Het is dus de kunst om verbinding te vinden met de organisatie en de historisch gegroeide patronen en verwachtingen. In het derde deel gaat Heusinkveld in op de opeenvolging van ideeën. Waarom is een managementidee in of uit de mode? En hoe spelen de goeroes en consultants hierop in? Fijn om te weten, heerlijk om te lezen!

Titel: De managementideeënfabriek Goeroes, consultants en het vermarkten van managementkennis

Auteur: Stefan Heusinkveld

Uitgever: Boom

Jaar van uitgave: 2017

ISBN-nummer: 978 90 24404414

Aantal pagina’s: 197

Kosten: €22,50

Aantal sterren: 5

« Terug

Archief > 2017

december

september

juni

april

Steun Logeion

Logeion is dé beroepsorganisatie voor communicatieprofessionals in Nederland, met ruim 4.000 leden. Logeion is wereldwijd de op één na oudste beroepsorganisatie voor communicatie en kent een rijke traditie van vernieuwing. Mede daardoor behoort Nederland, zowel in de beroepspraktijk als in onderwijs en wetenschap, internationaal tot de voorhoede van het vak. Je kunt onze werkzaamheden steunen met een vrijwillige bijdrage in de vorm van een donatie. Zo help je het communicatievak te blijven ontwikkelen.