Storytelling atlas - Suzanne Tesselaar

C#1 Storytelling atlas het landschap van verhalen en veranderen.jpgapril 2017

Recensent: Joop de Jager
Op deze plaats heb ik al eens eerder geconstateerd dat een ontwikkeling in ons communicatievak vaak aanleiding is voor een stroom van boeken. Storytelling is zo’n ontwikkeling. Iedere, zichzelf respecterende organisatie doet wel iets met story telling. Het verhaal van de organisatie moet en zal worden opgeschreven.

Nu is er geen boek verschenen, maar een atlas. Op zich een originele insteek, grafisch ziet het er ook erg mooi uit. Het woord atlas is wat ambitieus, want bij een atlas denk je aan heel veel kaarten, terwijl in deze atlas slechts zes kaarten zitten. Deze kaarten nemen de lezer mee langs de stappen van de storytelling, met al dieperliggende gedachte verhalen zijn continu veranderende landschappen. De kaarten hebben als thema:het verhalenlandschap, storytelling landschap, tijdschap en veranderen, gemeenschap, wetenschap en vakmanschap. Iedere kaart neemt de lezer op een speelse manier mee in de theorie van story telling en alles wat daar bij komt kijken. zoals al gezegd, de kaarten zien er grafisch erg mooi uit, maar vergen wel de nodige fantasie van de lezer. Het is geen boek geworden dat je zo even weg leest. Je moet er goed voor gaan zitten, en de soms wat zweverige teksten goed tot je door laten dringen. Als je daar in slaagt is het best een aardig boek dat je een mooi beeld geeft van storytelling. Dus geen dertien in een dozijn boek, maar een boek voor collega’s die serieus werk willen maken van storytelling en bereid zijn daar wat verdiepend voorwerk in te doen. Ik heb het met plezier gelezen en het heeft op een aantal punten gezorgd voor nieuwe, andere inzichten.

ISBN: 978-90-5875 929 0

« Terug

Archief > 2017

december

september

juni

april

Steun Logeion

Logeion is dé beroepsorganisatie voor communicatieprofessionals in Nederland, met ruim 4.000 leden. Logeion is wereldwijd de op één na oudste beroepsorganisatie voor communicatie en kent een rijke traditie van vernieuwing. Mede daardoor behoort Nederland, zowel in de beroepspraktijk als in onderwijs en wetenschap, internationaal tot de voorhoede van het vak. Je kunt onze werkzaamheden steunen met een vrijwillige bijdrage in de vorm van een donatie. Zo help je het communicatievak te blijven ontwikkelen.