Small data - Martin Lindstrom

C#1 Small Data.jpgapril 2017

Recensent: Guido Rijnja
Branding consultant Lindstrom maakt in dit boek aannemelijk hoe je als communicatieprofessional meerwaarde levert door, steeds weer, consumenten in de ogen te kijken, zien wat die ogen doet twinkelen of juist niet, als ze producten en diensten voorgeschoteld krijgen.

Zoals de ervaring van de Lego-onderzoeker, die een 11-jarige jongetje vroeg waar hij écht trots op was. Zijn oude Adidassneakers, zei hij, en wees de afgesleten delen aan. De slijtageplekken lieten zien waarom hij zo’n goeie skater was. Kinderen ontlenen hun eigendunk spelenderwijs aan vaardigheid, analyseerde het Legoteam, en besloot meer steentjes en meer ingewikkelde constructie-mogelijkheden in de dozen te stoppen. Lego levert ‘uitdaging’ als product… Lindstrom toont in dit boek vele varianten op het klassieke olifantenpaadje: de sleutels die besloten liggen in bestaand (en dus niet het door jou gewenste) gedrag. Kleine dingen zijn het: besef je als restauranthouder dat door mobieltjes mensen hun bezoek verlengen, en dat het verzoek om een foto te nemen een extra bestelling oplevert? Over eten gesproken. Langs dezelfde weg ontdekte McDonalds dat de Fransen het liefst het eten als een driegangenmaaltijd bestellen. McNuggets zijn dan een voorafje. Aan de hand van de kleur van de lippenstift en magneetjes op de koelkast ontdekt de antropologische speurneus hoe moeders naar vrijheid verlangen; hij creëert vervolgens een online platform waar moeders ervaringen delen en natuurlijk diensten kunnen afnemen.

ISBN: 978 94 005 0731 9

« Terug

Archief > 2017

december

september

juni

april

Steun Logeion

Logeion is dé beroepsorganisatie voor communicatieprofessionals in Nederland, met ruim 4.000 leden. Logeion is wereldwijd de op één na oudste beroepsorganisatie voor communicatie en kent een rijke traditie van vernieuwing. Mede daardoor behoort Nederland, zowel in de beroepspraktijk als in onderwijs en wetenschap, internationaal tot de voorhoede van het vak. Je kunt onze werkzaamheden steunen met een vrijwillige bijdrage in de vorm van een donatie. Zo help je het communicatievak te blijven ontwikkelen.