The secret of the highly creative thinker - Dorthe Nielsen en Sarah Turner

The-secret-of-the-highly-creative-thinker.jpgdecember 2016

Recensent: Peter van den Besselaar
Creativiteit is geen luxe. Het is nodig om te overleven in de eenentwintigste eeuw, stellen de auteurs van dit boek. De essentie van dit boek in één zin? Mensen die goede ideeën krijgen, zijn goed in verbanden leggen. Wie creatief is, ziet immers hetzelfde als alle andere mensen, maar hij of zij denkt er iets anders bij.

Dat is te leren door veronderstellingen om te keren, aldus Nielsen en Turner. Uiteraard bevat het boek theorie: het divergeren wordt als douche voorgesteld, convergeren als trechter. Verder bevat het boek uitdagingen en oefeningen. En drie gereedschappen om betere ideeën te krijgen: mindmapping, cross connections en random inspiration. Prettig is dat de schrijvers creativiteit nooit hoogdravend, maar wel steeds nuchter benaderen. Probleem is dat ik niet overtuigd bent dat ze de mythe doorbreken dat creativiteit een talent is dat slechts aan een kleine groep uitverkorenen is toebedeeld. De art director zal nimmer een goede controller worden en omgekeerd.

Mensen hebben nou eenmaal verschillende kwaliteiten. Om die volledig te benutten is samenwerking uitgevonden. Voor creatieve professionals bevat dit boek geen opzienbarende inhoud.

Titel v.h. boek:             The secret of the highly creative thinker, how to make connections others don’t

Auteur:                        Dorthe Nielsen, Sarah Turner

Jaar van uitgave:        2016

Uitgever:                     BIS Publishers

ISBN-nummer:           9789063694159

Aantal pagina’s:          192 pagina’s

Kosten:                       28,99

Aantal sterren:            3

« Terug

Archief > 2016

december

oktober

september

juli

juni

mei

april

maart

februari

Steun Logeion

Logeion is dé beroepsorganisatie voor communicatieprofessionals in Nederland, met ruim 4.000 leden. Logeion is wereldwijd de op één na oudste beroepsorganisatie voor communicatie en kent een rijke traditie van vernieuwing. Mede daardoor behoort Nederland, zowel in de beroepspraktijk als in onderwijs en wetenschap, internationaal tot de voorhoede van het vak. Je kunt onze werkzaamheden steunen met een vrijwillige bijdrage in de vorm van een donatie. Zo help je het communicatievak te blijven ontwikkelen.