Kies mij - Thijs Hannaart

Kies-mij-Thijs-Hannaart.jpgdecember 2016

Recensent: Fenna ter Meulen
Dit boek is geschreven in de vorm van 64 tips. Dat maakt het lichtvoetig van karakter, overzichtelijk en makkelijk te lezen. Kort omschreven onderzoeksresultaten vormen de bewijslast om de tips gezag te geven. Zo baseert de auteur zich in tip 1 (Niet piepen maar brullen) op verschillende onderzoeken naar stemgebruik. Conclusie: een lage stem geeft status. Soms kan het trouwens beter zijn je hogere registers open te zetten: Bill Clinton gebruikte in zijn speech, waarin hij toegaf seks te hebben gehad met Monica Lewinsky een hogere toon dan in eerdere speeches om de boel te ontkennen.

Er zitten spannende tips tussen als Wees immoreel (tip 22) en Wees een narcist (tip 23), maar vaker is sprake van open deuren als Herhaal je boodschap (tip 28) of Maak verwachtingen waar (tip 45). Bij de tip Wees de knapste van het land, waarin knappe politici een voorsprong hebben op minder knappe, komt zelfs niet uit de verf wat we er van kunnen leren.

De onderzoeken waarop de auteur zich baseert zijn overwegend tussen 2010 en 2015 gepubliceerd en in het buitenland uitgevoerd. Mijn tip: dit is zeker geen ‘must’ voor de communicatieprofessional. Daarvoor zijn de tips zijn te oppervlakkig.

Titel v.h. boek                  : Kies mij, wat je van politici kunt leren als je meer invloed wilt hebben
Auteur                             : Thijs Hannaart
Jaar van uitgave               : 2016
Uitgever                           : Haystack
ISBN-nummer                  : 9789461261885             
Aantal pagina’s                 : 175 pagina's
Kosten                             : 16,95                 
Aantal sterren                  : 2

« Terug

Archief > 2016

december

oktober

september

juli

juni

mei

april

maart

februari

Steun Logeion

Logeion is dé beroepsorganisatie voor communicatieprofessionals in Nederland, met ruim 4.000 leden. Logeion is wereldwijd de op één na oudste beroepsorganisatie voor communicatie en kent een rijke traditie van vernieuwing. Mede daardoor behoort Nederland, zowel in de beroepspraktijk als in onderwijs en wetenschap, internationaal tot de voorhoede van het vak. Je kunt onze werkzaamheden steunen met een vrijwillige bijdrage in de vorm van een donatie. Zo help je het communicatievak te blijven ontwikkelen.