De nevengeul van Kampvoort - Sonja van der Arend

C#7 Sonja-ROMAN-omslag (2).jpgseptember 2016

Recensent: Joop de Jager
Soms moet je een andere vorm bedenken om aandacht te krijgen voor een bepaald onderwerp. Ook in het communicatievak zie je heel af en toe een afwijkende aanpak de kop opsteken, om een bepaald onderwerp onder de aandacht te brengen. Sonja van der Arend heeft er voor gekozen om de rol van burgers bij Ruimte voor de Rivier in een participatieroman op te schrijven. Ruimte voor de Rivier is een groot, ambitieus project om ons land beter te beschermen tegen de grote rivieren.

Na de problemen in 1995 (onder andere grootscheepse evacuatie van grote delen van de Betuwe), is Ruimte voor de Rivier opgepakt. Een moeilijk, vooral ook communicatief project, omdat er zoveel stakeholders bij zijn betrokken. Het zijn grote dijken in bijvoorbeeld Flevoland die moeten worden opgehoogd, maar rivierdijk, met veel aanwonenden, die moesten vertrekken of een heel ander uitzicht kregen. Algemeen geldt de communicatieve aanpak van Ruimte voor de Rivier als een voorbeeld project. Alles in het boek is verzonnen, maar wel ‘echt’ verzonnen zegt de schrijfster. Kamp-voort is een fictieve plek, ergens tussen Kampen en Westervoort. Tegelijkertijd is het verhaal van Kampvoort een synthese van alles wat is gebeurd en had kunnen gebeuren in de dertig projecten uit het programma Ruimte voor de Rivier. De schrijfster noemt dat ‘serious fiction’. Ze is er in geslaagd op een makkelijke leesbare manier dilemma’s en problemen, maar ook oplossingen te schetsen. Een zeer lezenswaardig boekje, voor iedere communicatieadviseur een leuke, informatiebron, weer eens iets anders dan een saai leerboek.

Titel van het boek:         De nevengeul van Kampvoort           
Auteur:                         Sonja van der Arend
Jaar van uitgave:           2016
Uitgever:                       Landwerk
ISBN:                            978-90-77824-13-9
Kosten:                         € 11,50
Aantal sterren:               4
Aantal pagina’s:             138

« Terug

Archief > 2016

december

oktober

september

juli

juni

mei

april

maart

februari

Steun Logeion

Logeion is dé beroepsorganisatie voor communicatieprofessionals in Nederland, met ruim 4.000 leden. Logeion is wereldwijd de op één na oudste beroepsorganisatie voor communicatie en kent een rijke traditie van vernieuwing. Mede daardoor behoort Nederland, zowel in de beroepspraktijk als in onderwijs en wetenschap, internationaal tot de voorhoede van het vak. Je kunt onze werkzaamheden steunen met een vrijwillige bijdrage in de vorm van een donatie. Zo help je het communicatievak te blijven ontwikkelen.