Kiezen voor communicatie, kernbegrippen van professionele communicatie - Peter ’t Lam, Paula Zweekhorst

Kiezen voor communicatie.jpgseptember 2016

Recensent: Peter van de Besselaar
Hoe win je een student of professional voor het communicatievak? Peter ’t Lam en Paula Zweekhorst kiezen voor een caleidoscopische aanpak met een heldere structuur, gebaseerd op een model, de COMpositie. Zelf denk ik dat de magazinevorm van Communicatie NU jongeren meer aanspreekt dan dit boek. Behalve films staan op de website waaraan het boek is gekoppeld ook veel teksten. Het duurde even voor ik door had wat mij tegenvalt in het boek.

De visie op communicatie is erg instrumenteel. Dat komt tot uiting bij de vraag Wanneer kan de inzet van communicatie zinvol zijn? De auteurs beantwoorden vooral wanneer de inzet van een communicatieprofessional zinvol is. Ze gaan daarbij voorbij aan het feit dat wij andere professionals communicatief op een hoger plan kunnen brengen. Waar de auteurs het over ‘connect’ hebben, bedoelen ze steeds via media, dat is enorm beperkend. In het boek ontbreken begrippen en uitleg over conversatie en  dialogiseren. Over hoe je die op gang brengt met bijvoorbeeld storytelling. Daar staat wel informatie tegenover van bijvoorbeeld contextfactoren, gestaltwetten en hoe we waarnemen.

Titel van het boek:         Kiezen voor communicatie, kernbegrippen van professionele communicatie              
Auteur:                         Peter ’t Lam, Paula Zweekhorst
Jaar van uitgave:           2016
Uitgever:                       Boom
ISBN:                            9789089538086
Kosten:                          € 27,50
Aantal sterren:                3
Aantal pagina’s:             144 pagina's

« Terug

Archief > 2016

december

oktober

september

juli

juni

mei

april

maart

februari

Steun Logeion

Logeion is dé beroepsorganisatie voor communicatieprofessionals in Nederland, met ruim 4.000 leden. Logeion is wereldwijd de op één na oudste beroepsorganisatie voor communicatie en kent een rijke traditie van vernieuwing. Mede daardoor behoort Nederland, zowel in de beroepspraktijk als in onderwijs en wetenschap, internationaal tot de voorhoede van het vak. Je kunt onze werkzaamheden steunen met een vrijwillige bijdrage in de vorm van een donatie. Zo help je het communicatievak te blijven ontwikkelen.