De mythe van het gemiddelde - Todd Rose

C#7 De mythe van het gemiddelde 2.jpgseptember 2016

Recensent: Marie-Louise de Jong
In de mythe van het gemiddelde betoogt Rose dat we leven in een wereld waarin bedrijven, scholen en politici om het hardst roepen dat het individu belangrijk is maar dat de samenleving zich toch vooral richt op het systeem en niet op het individu. Hij haalt (persoonlijke) voorbeelden aan waaruit blijkt dat vergelijken met het gemiddelde weinig zin heeft.

Neem nou een IQ test waar subtesten worden gecombineerd om het IQ te bepalen. Twee personen met een uitkomst van 103 op deze test lijken vergelijkbaar maar kunnen totaal verschillend zijn omdat de behaalde score bestaat uit een gemiddelde van scores op woordenschat, patronen herkennen, symboliek, cijfergeheugen, etc. Ook het voorbeeld van de cockpit voor de gemiddelde piloot spreekt wel tot de verbeelding. Na meting van een groep piloten, bleek niemand aan het gemiddelde te voldoen. Dat onderzoek leidde tot de invoering van verstelbare cockpits.

Rose pleit ervoor om in onderzoek eerst de individuele gegevens te analyseren voordat gegevens samengevoegd worden en er verbanden gelegd worden. Hij is ook van mening dat het onderwijs aangepast moet worden. Volgens hem moeten we meer denken in certificaten en moeten we cijfers vervangen door competenties en studenten hun eigen studie laten inrichten.

Al lezend kom ik tot de conclusie dat het ook voor communicatieadviseurs goed is om stil te staan bij deze visie op het gemiddelde maar wat mij betreft is een artikel over dit onderwerp toereikend.

Titel van het boek:         De mythe van het gemiddelde              
Auteur:                         Todd Rose
Jaar van uitgave:           2016
Uitgever:                       A.W. Bruna Uitgevers
ISBN:                            978 94 005 0697 8
Kosten:                          € 19,99
Aantal sterren:                2
Aantal pagina’s:              271

« Terug

Archief > 2016

december

oktober

september

juli

juni

mei

april

maart

februari

Steun Logeion

Logeion is dé beroepsorganisatie voor communicatieprofessionals in Nederland, met ruim 4.000 leden. Logeion is wereldwijd de op één na oudste beroepsorganisatie voor communicatie en kent een rijke traditie van vernieuwing. Mede daardoor behoort Nederland, zowel in de beroepspraktijk als in onderwijs en wetenschap, internationaal tot de voorhoede van het vak. Je kunt onze werkzaamheden steunen met een vrijwillige bijdrage in de vorm van een donatie. Zo help je het communicatievak te blijven ontwikkelen.