Oh nee, een goed idee - Misha de Sterke

Cover Oh nee, een goed ideejuli 2016

Recensent: Guido Rijnja
‘Leg het weg en laat de inhoud bezinken’, beveelt bestuurskundige Roel in ’t Veld aan over dit boek, waarin de vraag centraal staat hoe je anderen mee krijgt in jouw (werk)omgeving. Een raadpleegboek is het eigenlijk wel, handig om bij de hand te hebben als je vastzit, nee denkt dat je vastzit. Want dit is, als we de auteur mogen geloven, des poedels kern: hoe neem je waar? Weet je écht wat anderen denken, waar ze tegen aanhikken? Wat wil je bereiken? Waarom doe je het dan niet al?

Veel aandacht voor meervoudig denken in dit boekje: succesvolle veranderaars snappen de strijders voor structuur én de onthechte pioniers. Maar ze handelen vooral. Want, schrijft De Sterke, ‘het instrument is zo goed als zijn speler. Een idee is zo goed als de kwaliteit van de mensen in de organisatie’. De auteur, verandermanager bij de overheid, heeft een broertje dood aan consensus, afstemming en toestemming: waarom mensen laten uitspreken als ze wauwelen: rek je mentale modellen eens op, oppert hij. En communiceren we weer eens om prestaties uit te stellen? Dwing mensen te presteren, stel vragen, waar liggen ze van wakker en welke prijs willen ze voor een oplossing betalen? Een vraag blijft hangen na lezing: wat is de sociale impact van die focus op individuele klasse? Kies voor mededogen, niet voor medelijden, schrijft De Sterke, daag ze uit. Irritant aardig zijlicht.

Titel v.h. boek:    Oh nee, een goed idee
Auteur: Misha de Sterke
Jaar van uitgave:       2016
Uitgever:  Boom
ISBN-nummer: 978-9-05-8754-44-8
Aantal pagina’s:  128 pagina's
Kosten:  €20,00
Aantal sterren:   4

« Terug

Archief > 2016

december

oktober

september

juli

juni

mei

april

maart

februari

Steun Logeion

Logeion is dé beroepsorganisatie voor communicatieprofessionals in Nederland, met ruim 4.000 leden. Logeion is wereldwijd de op één na oudste beroepsorganisatie voor communicatie en kent een rijke traditie van vernieuwing. Mede daardoor behoort Nederland, zowel in de beroepspraktijk als in onderwijs en wetenschap, internationaal tot de voorhoede van het vak. Je kunt onze werkzaamheden steunen met een vrijwillige bijdrage in de vorm van een donatie. Zo help je het communicatievak te blijven ontwikkelen.