Webcare in de praktijk - Antina van der Veen-Meijer

C#5 Webcare in de praktijk.jpgjuni 2016

Recensent: Jaap de Bruijn
Wist je dat ‘webcare’ alleen in Nederland een gevleugeld begrip is voor online klantenservice? Buiten onze landsgrenzen is de term nauwelijks bekend. Ik wist het niet, maar voor mij was het wel een van de weinige echte eye openers in “Webcare in de praktijk”. Doorgewinterd community manager en interimmanager webcare Antina van der Veen-Meijer heeft een goed basisboek geschreven voor iedereen die de eerste schreden zet in de wereld van online klachten, vragen, kritiek en reputatiekillers.

Het boek begint met de overbekende casus van UPC dat zo’n tien jaar geleden werd overvallen door klanten die hun eigen serviceforum waren begonnen, bij gebrek aan online service door het bedrijf zelf. Verderop komen succesvolle voorbeelden aan bod van andere bekende grote Nederlandse bedrijven en de manier waarop ze hun online service, marketing en reputatiemanagement hebben ingericht. Webcare in de praktijk leest als een trein. In zes hoofdstukken worden alle basisbegrippen behandeld en vragen aangestipt die komen kijken bij een goede inrichting van de webcare voor je organisatie.

Het spannendste vind ik de epiloog: de auteur beschrijft hoe ze zich een keer heeft laten verleiden om bits te reageren op een trouwe criticaster op de Facebook-pagina van haar opdrachtgever. Een enorme online explosie aan kritiek was het gevolg. Het leidde tot de belangrijkste les: tel altijd tot tien voor je online reageert. In potentie leest iedereen mee met jullie conversatie. En dat is kracht én valkuil tegelijk.

Van der Veen schreef een goede introductie in de wereld die webcare heet. Wie vervolgens echt aan de slag wil, zal nog wel behoefte hebben aan wat meer verdieping.

Titel v.h. boek:    Webcare in de praktijk
Auteur: Antina van der Veen-Meijer
Jaar van uitgave: 2015
Uitgever:  Van Duuren Management
ISBN-nummer: 978 90 8965 3079
Aantal pagina’s:  160 pagina's
Kosten:  €24,95
Aantal sterren:   3
   

« Terug

Archief > 2016

december

oktober

september

juli

juni

mei

april

maart

februari

Steun Logeion

Logeion is dé beroepsorganisatie voor communicatieprofessionals in Nederland, met ruim 4.000 leden. Logeion is wereldwijd de op één na oudste beroepsorganisatie voor communicatie en kent een rijke traditie van vernieuwing. Mede daardoor behoort Nederland, zowel in de beroepspraktijk als in onderwijs en wetenschap, internationaal tot de voorhoede van het vak. Je kunt onze werkzaamheden steunen met een vrijwillige bijdrage in de vorm van een donatie. Zo help je het communicatievak te blijven ontwikkelen.