Het einde van het midden - Farid Tabarki

C#5FaridTabarkiheteindevanhe-midden.jpgjuni 2016

Recensent: Fenna ter Meulen
Aan de hand van de twitterende Paus Franciscus, Lady Gaga en grote multinationals als Apple illustreert Tabarki welke veranderingen zich momenteel wereldwijd voltrekken. Die veranderingen drukken het maatschappelijk middensegment uit de markt; tussenpersonen als makelaars, uitgevers, winkeliers en zelfs docenten en de nationale overheid vallen ten prooi aan de opmars van de technologie.

In helder geschreven hapklare hoofdstukjes laat hij zien wat een maatschappij waarin alleen vraag en aanbod - de extremen - overblijven, betekent voor mens, bedrijf en overheid. Met wat hier een daar een opsomming van interessante feiten en weetjes lijkt, onderbouwt de auteur hoe wij ons van lieverlee ontwikkelen van een afnemer van een merk tot medevormgever van een merk, hoe we naar een nieuw financieel systeem gaan en dat big data de nieuwe olie zijn waarop de maatschappelijke kurk drijft. Het is duidelijk dat Tabarki een staat beschrijft waarin burgers hun eigen samenleving vormgeven en de rol van de overheid zich vooral beperkt tot het handhaven van de wet. En de middenklasse? Voor hen is het een kwestie van zwemmen of verzuipen. Waarde toevoegen is het adagium als je je zwemdiploma wilt halen. Het onderwijs speelt daarin een belangrijke rol. Dat moet zichzelf opnieuw uitvinden om leerlingen de juiste vaardigheden mee te geven. Tabarki levert in dit boek daarvoor de nodige ideeën. Het is duidelijk, het traditionele middensegment moet actief op zoek naar nieuwe vormen van waardecreatie. Het moet oude zekerheden durven opgeven en zelf de regie over eigen doen en laten ter hand nemen. Dat laatste geluid hoorde ik al vaker. Tabarki’s verdienste is dat hij op toegankelijke wijze wereldwijd maatschappelijke veranderingen inzichtelijk maakt, met elkaar verbindt en een nieuw paradigma ontwikkelt. Daar valt genoeg over de peinzen en te sparren, en dat maakt dit een zeer lezenswaardig boek.

Tabarki werd in 2012 uitgeroepen tot Trendwatcher of the Year. Hij is keynote-spreker op het Logeion-congres C-Day te Nieuwegein op 9 juni 2016.

Titel v.h. boek:    Het einde van het midden
Auteur: Farid Tabarki
Jaar van uitgave:              2016
Uitgever:  Business Contact
ISBN-nummer: 978 90 470 0923 8
Aantal pagina’s:  220 pagina's
Kosten:  € 24,99
Aantal sterren:   4
   

« Terug

Archief > 2016

december

oktober

september

juli

juni

mei

april

maart

februari

Steun Logeion

Logeion is dé beroepsorganisatie voor communicatieprofessionals in Nederland, met ruim 4.000 leden. Logeion is wereldwijd de op één na oudste beroepsorganisatie voor communicatie en kent een rijke traditie van vernieuwing. Mede daardoor behoort Nederland, zowel in de beroepspraktijk als in onderwijs en wetenschap, internationaal tot de voorhoede van het vak. Je kunt onze werkzaamheden steunen met een vrijwillige bijdrage in de vorm van een donatie. Zo help je het communicatievak te blijven ontwikkelen.