Zakelijke etiquette - Magda Berman

C#4 zakelijke Etiquette.jpgmei 2016

Recensent: Peter van den Besselaar
Zakelijke etiquette is geen overdreven vorm van beleefdheid; etiquette en respect kun je iedereen bijbrengen en leren. Dat zegt een van de zes geïnterviewde zakenmensen in dit boek. De waarde die de auteur hecht aan hoffelijkheid is sympathiek. Goede omgangsvormen zijn de sleutel tot professioneel succes is de stelling. Er moet veel onzekerheid bestaan over etiquette, want de auteur heeft al acht boeken op haar naam staan.

Prima om zo’n boek als dit onder handbereik te houden als naslagwerk. Er passen wel kanttekeningen. Vaak is de informatie over een onderwerp uiterst beperkt. Vergadercultuur moet het doen met anderhalve pagina; wie online vaardig is, zal snel op het web méér informatie vinden. Bij etiquette hóren normen: wat is correct en wat is fout. Ik vind het jammer dat de adviezen meestal beperkt blijven tot do’s en don’ts. Waarom mag je wel jenever meenemen naar een privébezoek aan een Franse zakenrelatie en geen wijn? Het is fijn als de reden erbij staat. Een Franse zakenvrouw geef je geen parfum. Dat geven alleen geliefden elkaar. Een Chinese zakenrelatie geef je geen bloemen. Die zijn voor de zieken.

Titel v.h. boek:             Zakelijke etiquette
Auteur:                        Magda Berman
Jaar van uitgave:          2015 (2e druk)
Uitgever:                      Kosmos Uitgevers
ISBN-nummer:             9789021559919
Aantal pagina’s:           160 pagina's
Kosten:                        €17,99
Aantal sterren:              3

« Terug

Archief > 2016

december

oktober

september

juli

juni

mei

april

maart

februari

Steun Logeion

Logeion is dé beroepsorganisatie voor communicatieprofessionals in Nederland, met ruim 4.000 leden. Logeion is wereldwijd de op één na oudste beroepsorganisatie voor communicatie en kent een rijke traditie van vernieuwing. Mede daardoor behoort Nederland, zowel in de beroepspraktijk als in onderwijs en wetenschap, internationaal tot de voorhoede van het vak. Je kunt onze werkzaamheden steunen met een vrijwillige bijdrage in de vorm van een donatie. Zo help je het communicatievak te blijven ontwikkelen.