Het nieuwe communicatieklimaat - Eric Goubin

C#3 het nieuwe communicatieklimaat.jpgapril 2016

Recensent: Teunis van Hoffen
Volgens de schrijver van dit boek is het communicatieklimaat aan het veranderen. Daarom heeft hij een overzicht gemaakt met twintig ‘klimaatbepalende trends’. Mijn verwachtingen waren hoog, misschien wel iets té hoog. Als je namelijk dit blad trouw leest, en zo nu en dan een boek aanschaft of een evenement van Logeion bezoekt, dan biedt dit boek niet veel nieuws. De schrijver bekent in de inleiding eerlijk dat hij eigenlijk geen trendwatcher is maar praktijkonderzoeker en docent.

En hij heeft onderzoek gedaan naar de trends van dit moment, dus ze komen allemaal voorbij. Van transparantie en big data tot contentmarketing, storytelling en accountability. Is dit een bekend rijtje begrippen voor je? Dan is dit boek niet voor jou. Volgens de schrijver van dit boek is het communicatieklimaat aan het veranderen. Daarom heeft hij een overzicht gemaakt met twintig ‘klimaatbepalende trends’. Mijn verwachtingen waren hoog, misschien wel iets té hoog. Als je namelijk dit blad trouw leest, en zo nu en dan een boek aanschaft of een evenement van Logeion bezoekt, dan biedt dit boek niet veel nieuws.

De schrijver bekent in de inleiding eerlijk dat hij eigenlijk geen trendwatcher is maar praktijkonderzoeker en docent. En hij heeft onderzoek gedaan naar de trends van dit moment, dus ze komen allemaal voorbij. Van transparantie en big data tot contentmarketing, storytelling en accountability. Is dit een bekend rijtje begrippen voor je? Dan is dit boek niet voor jou.
Voor wie is het wel een boek? Je kunt dit boek goed gebruiken in het onderwijs of als jouw afdeling wel wat communicatie 2.0 kan gebruiken. Ook als je duizelig wordt van alle begrippen die je hoort en leest, kan dit boek uitkomst bieden. Wat Goubin namelijk goed doet, is de relevantie van trends duiden: gaat het om een ontwikkeling die er echt toe doet? Of gaat het om een bijverschijnsel?

Het boek is leuk vormgegeven, heeft een duidelijke indeling en is kort en krachtig geschreven. De schrijver heeft, zoals een docent betaamt, zijn best gedaan alles voor je te duiden en in de kantlijn staan interessante lees- en kijktips. Je ziet hem als het ware na een college over de eerste 3 hoofdstukken zo voor de klas staan: Vragen? Geen vragen.

Titel v.h. boek:             Het nieuwe communicatieklimaat (20 trends in communicatie)
Auteur:                        Eric Goubin
Jaar van uitgave:          2015
Uitgever:                      Politeia, Brussel
ISBN-nummer:             978 2 509 02592 0
Aantal pagina’s:           104 pagina's
Kosten:                        €39,00
Aantal sterren:              3

« Terug

Archief > 2016

december

oktober

september

juli

juni

mei

april

maart

februari

Steun Logeion

Logeion is dé beroepsorganisatie voor communicatieprofessionals in Nederland, met ruim 4.000 leden. Logeion is wereldwijd de op één na oudste beroepsorganisatie voor communicatie en kent een rijke traditie van vernieuwing. Mede daardoor behoort Nederland, zowel in de beroepspraktijk als in onderwijs en wetenschap, internationaal tot de voorhoede van het vak. Je kunt onze werkzaamheden steunen met een vrijwillige bijdrage in de vorm van een donatie. Zo help je het communicatievak te blijven ontwikkelen.