Conceptueel denken met de 4WaardenMethode - Dick Holzhaus

9789079624096-240x300.jpgjuli 2015

Recensent: Jaap de Bruijn
“Vaarwel paarse broeken die met dikke stift een Idee op een A3 zetten” moet Dick Holzhaus hebben gedacht. Als je een duurzaam merk, product of communicatieplan wilt bouwen, is er meer nodig dan een stevige briefing die al meteen een idee oplevert. Dat is de kern van het handzame boekje ‘Conceptueel denken’ van art director Dick Holzhaus. Met zijn dertig jaar ervaring heeft hij een beetje recht van spreken.

De stelling van Holzhaus is: elke logisch denkende professional kan leren om sterke concepten te verzinnen. En zijn boekje is het bewijs. De eerste helft besteedt hij vooral aan het ontleden van bestaande sterke concepten achter producten of merken. Wat maakt dat Duracell zo duurzaam? Omdat alles klopt. En waarom is Nike zo’n sterk merk? Omdat het bij het achterliggende brand concept in eerste instantie draait om mentaliteit in plaats van winnen.

Nadat Holzhaus je anders heeft laten kijken naar bestaande merken en producten, introduceert hij zijn zelf ontwikkelde 4WaardenMethode. Die draait om het formuleren van vier sets van waarden. Zijn model heeft vier assen: gebruik (wat wens je ermee bereiken), rationeel (de argumentatie of bewijslast), emotioneel (de waardering) en instrumenteel (de precieze invulling). De assen vul je met waarden die passen bij wat je wilt maken. Daaruit selecteer je de sleutelwaarden voor je concept en daarmee bouw je je verhaal. Het kopen en lezen van ‘Conceptueel denken’ is een goed idee. Al is het maar om een gepresenteerd concept de ontrafelen en je af te vragen hoe duurzaam het is.

Titel v.h. boek:             Conceptueel denken met de 4WaardenMethode
Auteur:                        Dick Holzhaus
Jaar van uitgave:        2014
Uitgever:                     Leporello
ISBN-nummer:           978 90 7962 409 6
Aantal pagina’s:          123 pagina's
Kosten:                       17,95
Aantal sterren:            3

« Terug

Archief > 2015

december

november

oktober

september

juli

juni

mei

april

maart

februari

Steun Logeion

Logeion is dé beroepsorganisatie voor communicatieprofessionals in Nederland, met ruim 4.000 leden. Logeion is wereldwijd de op één na oudste beroepsorganisatie voor communicatie en kent een rijke traditie van vernieuwing. Mede daardoor behoort Nederland, zowel in de beroepspraktijk als in onderwijs en wetenschap, internationaal tot de voorhoede van het vak. Je kunt onze werkzaamheden steunen met een vrijwillige bijdrage in de vorm van een donatie. Zo help je het communicatievak te blijven ontwikkelen.