Smart cuts. De snelste weg naar succes - Shane Snow

C#5 Smartcuts.jpgjuni 2015

Recensent: Guido Rijnja
Je kunt een medewerker beter veel kleine complimentjes geven dan een keer een uitbundige schouderklop. En je kunt als bedrijf beter 10 keer een product te verbeteren dan één verbetering van 10 procent na te streven. Het heeft allemaal met verrassing te maken. Dan moet je geleidelijkheid zien te voorkomen, afstand nemen van het idee dat je loopbaan volgens een ladder kunt plannen, niet voor de short cut gaan, maar voor de smart cut.

Dit is zo’n typisch Amerikaans boek met zo’n uitnodigende trots over mensen die succes hebben. Doordat ze ‘het momentum’ pakten. Doordat ze niet zich de tandjes werken of lui alles op zich laten afkomen, maar tussen anderen gaan staan, hun ogen openhouden en dan cadeautjes toespelen, die zien wat ánderen willen in plaats van zijzelf. Ze verknopen, vooral door te kijken. Zoals surfers dat kunnen: uren liggen turen, voordat je de patronen in de golven begrijpt - en dan net die ene draai maken.

Maar pas op, dat betekent niet dat je per se origineel moet willen wezen; anders dan de klassieke eerste marketingwet van Ries en Trout suggereert (‘je moet de eerste zijn’) wordt het echte succes behaald door mensen die op de schouders van anderen dansen. ‘Je gaat het pas zien als je het doorhebt’, zou Cruyff zeggen. Dit is gewoon een lekker, enthousiasmerend boekje over anderen en jezelf helpen waarnemen. 

Titel v.h. boek:            Smart cuts. De snelste weg naar succes.
Auteur(s):                   Shane Snow
Uitgever:                     Lev. Boeken
Jaar van uitgave:        2014
ISBN-nummer:          978 94 005 0411 0
Aantal pagina’s:          270
Kosten:                        € 19,95
Aantal sterren:             3                                

« Terug

Archief > 2015

december

november

oktober

september

juli

juni

mei

april

maart

februari

Steun Logeion

Logeion is dé beroepsorganisatie voor communicatieprofessionals in Nederland, met ruim 4.000 leden. Logeion is wereldwijd de op één na oudste beroepsorganisatie voor communicatie en kent een rijke traditie van vernieuwing. Mede daardoor behoort Nederland, zowel in de beroepspraktijk als in onderwijs en wetenschap, internationaal tot de voorhoede van het vak. Je kunt onze werkzaamheden steunen met een vrijwillige bijdrage in de vorm van een donatie. Zo help je het communicatievak te blijven ontwikkelen.